måndag 13 juli 2009

Måndag - städdag

Dagen har varit intensiv med städning i trädgården och gymträning. Tack vare styrketräning går det alldeles charmant att jobba med trimmern flera timmar i sträck utan att armarna "tar slut". I morgon städar jag de sista rabatterna, maken klipper sista gräsmattan och sedan är trädgården redo att ta emot storasyster som kommer på besök en vecka.




Stortimjan blommar fortfarande med
en del blommor. Kryddlandet klarar sig
för det mesta utan någon storstädning.



Stenkyndeln skall inte på något vis ansas. Den ska bara
få växa sig stor och stark och dra till sig humlor och bin.
Blommorna är så små och delikata att det var svårt för
min kamera att få till en riktigt skarp bild, trots att jag
lade mig på magen och kröp nära, nära.



En som kräver storstädning hela tiden är "New Dawn".
Den är underbart vacker som utslagen och perfekt formad
som knopp. Doften är ljuvlig och blomningen överdådig.
Men usch och fy vad hon dräller kronblad omkring sig.
Varje enskild blomma är ganska kortlivad, så det blir
mycket klippande om man, som jag, inte tycker det är
snyggt när kronbladen ligger i drivor under plantorna.



Kanske inte så städningskrävande, snarare i
behov av skydd och vaktande. Ser den inte så
fräsch ut? Det hade nog inte ni heller gjort om
rapsbaggar ständigt tuggade på er! Jag blåste
bort 1248 st baggar ur denna enskilda "Maidens
blush" innan jag kunde förmå mig att fotografera
henne. Två minuter senare var alla rapsbaggar
på plats i rosens inre igen. Jag önskar att jag
ständigt kunde sitta hos henne, och med en liten
solfjäder fläkta bort de elaka inkräktarna så
att hon kunde få utvecklas till den skönhet hon
är i friskt och orört tillstånd.



Och nu drar jag mig tillbaka till växthuset tillsammans med maken och den middag han har lagat till åt oss. Jag vet bara att det är fisk av något slag och mer behöver jag inte veta - det är alltid gott.


God middag önskar


Skogseva

3 kommentarer:

  1. Det låter som om jag är perfektionist och att allt ska vara i total ordning när jag kommer. Bara solen skiner måttligt och kvällsdrinken serveras och sovrummet är lagom svalt, så är jag helt nöjd. Kram. Vi ses snart

    SvaraRadera
  2. Ja eftersom du ändå är upptagen så åker jag till Stockholm. Stannar till lördag. Ha en bra vecka. Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Storasyster: Det är jag som är perfektionisten och vill ha allt i ordning! Jag kan inte lämna garantier för solen, men för drinken och sovrumstemperaturen..

    Kram

    Eva: Det var hemskt vad du flänger omkring! Skälderviken och Stockholm, jag säger då det. Hoppas att du får några underbara dagar.

    Kram på dig

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!