måndag 20 juli 2009

Arkiverade örter

En trevlig dag kan man tillbringa med att först luncha på Tirups örtagård. Vi åt var sin bulle med ost och skinka. Lunchen gjorde vi emellertid kort eftersom det satt allt för många och allt för skrikiga barn vid bordet bakom oss.



Om det inte är rasande mycket folk med skrikiga telningar i
örtagården kan man strosa runt och njuta av de doftande
planteringarna. (Tirups bild)


Muffins med ananassalvia
Ingredienser: (ca 15 muffins)
50g smör eller marg.
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1dl kaffegrädde
1 burk krossad ananas (225g)
Glasyr:
11/2 dl florsocker
3 tsk ananasspad
8-9 färska ananassalviablad

Sätt ugnen på 200 gr. Smörj och bröa muffinsformar eller pappersmuffinsformar.
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker vitt och poröst.
Blanda vetemjöl med bakpulver och sikta ner i äggsmeten varvat med kaffegrädden. Tillsätt det smälta, avsvalnade matfettet och det avrunna ananaskrosset. Rör försiktigt smeten slät.
Fyll formarna till ¾ med smet och grädda i 15 min.
Tag muffinsen ur formarna. Blanda florsocker, ananasspad och hackade ananassalviablad till en slät glasyr och bred över muffinsen.
Ät och njut!

(Tirups recept)

Om man sedan vill veta lite om sin släkt kan man åka hit:



..till Stadsarkivet i Lund och ägna sig åt en stunds forskning, vilket vi alltså gjorde. Fick veta intressanta fakta om släkten på storasysters och min pappas sida. Mångkilotunga böcker plockades fram och vita vantar krävdes för att bläddra i dem. Spännande att se förfädernas namn fint präntade i de gamla luntorna.

Käre maken har just serverat oss var sitt glas vitt vin - själv står han i köket och lagar till en pizza. Han är en god make!


God middag önskar jag er som inte har en man som fixar till den...


Skogseva

3 kommentarer:

  1. Ett spännande ställe, det där arkivet. Ja, hela dagen har varit trevlig. Sista middagen för mig i växthuset - åtminstone för den här gången. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Jag har ju ingen "man" som fixar till det. Men det går bra ändå och jag roar mig med trevlig läsning under tiden.
    Har skrivit av det fina muffins receptet. Låter vansinnigt gott.
    Låter som om ni roar er ordentligt på dagarna.
    Ha det bra och hälsa maken. Kram

    SvaraRadera
  3. Din make låter som min make,, ha ha! Min fixar oxå:-)
    kram Kamilla

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!