tisdag 14 juli 2009

Blott blått

Blå är skymningen, blå är våra katters ögon, blå är våra blomster.




Katten som alltid är på jakt. Blå ögon - ständigt
spanande efter byte. Bär hem i triumf, jamar och
presenterar. Lägger det för våra fötter, kastar sig
ner på marken och slickar ointresserat sina tassar.
Ger fanen i sin fångst..





Ljuvliga salvia! Blåaste blåa, godaste goda.
Väldoftande vackerhet som dominerar
kryddlådorna.
En skönhet som borde flytta in
i "finrummet", perennrabatten. Den har allt
som krävs, doft, färg, form. En perfekt partner
åt en ros...





Lycklig den som är ägare till en planta av nävan
"Jolly Bee". Om man som vi har två stora rabatter
fulla av ständigt blommande, kollossalblommande,
överdådsblommande, rabattöversvämmande blå
nävor, skulle man blåsa ständiga trumpetfanfarer
av glädje!





Tjocka blå lister runt växthuset. Aromatiskt
doftande humlelockande lavendlar i mängder.




Lavendel i två färger, ljusblått, mörkblått.
Vilken är vackrast? Det går verkligen inte att
svara på. Man kan inte jämföra två skönheter.


Och med detta kan jag så småningom gå ut i den blå skymningen - njuta av blått i blått, känna dofterna och lyssna till taltrast, koltrast och trädgårdssångare, som fortfarande förljuvar våra sommarmorgnar, sommardagar och sommarkvällar med sitt outtröttliga sjungande.


God middag önskar


Skogseva

2 kommentarer:

  1. Blå,blå känslor i natten
    för det är fest
    med stillheten som gäst.....

    Tomas Ledin

    SvaraRadera
  2. Ja, nu är jag här och upplever det granna, sköna på riktigt: Vilken härlig kväll det var! Storasyster

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!