tisdag 21 juli 2009

Sensommarkvällar

Nu har storasyster rest hem och det är återigen bara maken, jag och katterna. Det har varit trevliga dagar, lagom varvade med utflykter och slappt ingenting, korsord, Uno, Alfapet, Margaritas och vin. Tack för kärt besök säger vi och ser fram mot att ses igen fram mot höstkanten.

Kvällarna är fortfarande tämligen ljusa och ljuvligt sköna att tillbringa i växthuset. Inte gärna utomhus, eftersom den svenska sommaren har dragit sig tillbaka och för tillfället inte bjuder på högre temperaturer än sådär femton grader. Så nu tänder vi fotogenlampan och sitter "ute fast inne", och kurar skymning.



Fotogenlampan från farföräldrahemmet är en
stämningsskapare som ger ett alldeles lagom
och mjukt sken.

Att sitta en stund på senkvällen med ett korsord, tycker vi båda är trevligt. Vi samsas alltid om samma korsord. Det går till och med att vara tre om krysset - det har vi ju varit nu några dagar - en fick läsa upp och ner! Efter många års lösande har vi, om jag får säga det själv, blivit duktiga på det och har numera problem med att hitta tillräckligt svåra kryss. DN har svåra söndagskryss som vi har tillgång till och så prenumererar vi på:



..denna tidning. Vi har inte lyckats hitta någon
med svårare kryss. Under semestern går det åt
många, många...


I dag blev det en städ- och gräsklippningsdag. Gräsmattan är grön och fin tack var regnen, rosorna är ledsna och en del knoppar ruttnar faktiskt bort - trist.

Men fortfarande sjunger både koltrast och taltrast...


God eftermiddag - trädgårdssysslorna kallar!

Skogseva

3 kommentarer:

  1. Så läser jag bloggen på 35 mils avstånd igen. Tack för underbara dagar!Pelargonplantorna är här bara två till antalet, de övriga nästan togs ur händerna på mig. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Storasyster: Du vet att du kunde fått tio till.. Det är vi som tackar för att vi har fått rå om dig så många dagar - som kändes så få.
    Nu sitter vi i växthuset och ska dricka kvällskaffet.
    Kram på dig

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Blir för dåligt med bloggläsandet på sommaren. Har sjungit i sommarkören idag. Jättekul. Som omväxling. Har inte fått tag på "rätt" folk ännu. Men boka den 16:e så kommer de som kommer.
    Jag ringer under tiden.
    Det händer ju så fantastiskt mycket ute hos er i trädgården så jag ser fram emot nästa visit.
    God Kväll. Kram till båda

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!