lördag 11 juli 2009

Möten i växthuset

Växthuset fick ett jalusifönster trots allt. Käre maken hittade ett på Bauhaus och monterade in det i dag. Snabbt och lätt skar han till glaset och monterade in jalusin i nederdelen av gaveln. Det blir bra med ett extra vädringsfönster, förutom de fyra fasta som sitter på taket, om det händelsevis skulle komma ytterligare en värmebölja. Man kan ju alltid hoppas...



Jalusifönstret på plats.

Eftersom det ändå var arbete på gång i växthuset passade jag på att städa, plocka bort vissna blommor och dammsuga golvet. Ett utsökt tillfälle att titta lite närmare på alla de blommöten som faktiskt sker på den lilla ytan. Växterna står ju ganska tätt, så en viss intimitet uppstår onekligen.



En rosalila petunia vänslas med en ranka av
den doftande Plectranthus.



Femtungan och äppelpelargonen samsas färg- och form-
mässigt.



Den rosalila petunian har blivit omplacerad i dag och har
fått den vita oleandern som bakgrundsblomma. Oleandern
ska klippas ner till nästa år, den har vuxit sig lite för stor.



Här är en till som vuxit sig för stor - äppel-
pelargonen. När storasyster kommit hit och
sett att den når mig till hakan ska den klippas
ner.



Favoriten blåvindan kastar ner sina revor till apelsin-
pelargonen som bor på våningen under. Blåvindan har inte
varit lika växtvillig i år som tidigare säsonger. Varför?

Nu grillar maken lättrimmade skivor av sidfläsk som ska ätas med sallad till. jag säger bara en sak - mums!


God middag önskar


Skogseva

7 kommentarer:

  1. Låt dem få leva,de är ju så sköna...

    Änglamark.

    SvaraRadera
  2. Du skulle kunna starta en trädgårdsblogg med svar på läsarnas frågor............
    Med lite bilder på hur det egentligen ska se ut............Hoppas det blev en god middag.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  3. Ja, den ser onekligen gigantisk ut. Jag som tycker att min är så stor och frodig, men den ser ut som en dvärg bredvid er. Ja, beställ fint väder. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  4. Hi, hi vi kommer nog från olika planeter ;) Skämt å sido, men dammsuga växthuset skulla jag inte komma på att göra i första taget ;)

    Bra att ni hittade jalusifönstret till slut.

    SvaraRadera
  5. Inger: De får leva - fast något stympade.

    Eva: Kom med en fråga då! Middagen var absolut fantastisk!

    Storasyster: Var håller du hus? Har försökt ringa... Vädret är beställt. Får se hur det blir.

    Carolina: Venus o Mars kanske! Jag lovar, det är enklare att dammsuga upp tiotusen nedfallna blommor i olika stadier av vissenhet än att sopa upp dem. Jag tror dessutom att det är bra för växthushygienen att inte låta dem ligga kvar. Mitt (vårt) växthus är ju ganska "fullmatat" om man så säger..
    Jalusifönstret är perfekt - nu väntar vi på värmen så att vi kan testa effekten av det.

    Kram på er alla

    SvaraRadera
  6. Det är alltså icke Johnny som svarat er alla! Det blev tokigt när jag använde makens dator och skrev svarskommentarer...

    Eva

    SvaraRadera
  7. Håller med om att det är viktigt att hålla rent! Det lät bara lite roligt med dammsugning och hos oss hade det medfört att all sättsand mellan stenarna följt med ;)

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!