lördag 25 juli 2009

Lappat och lagat

Manlig rationalitet firar triumfer när det gäller "sömnad". Byxupplägg som släpper fixas till exempel lätt med en häftklammerapparat. Eller lim...
Käre maken, som alltid klagar över att vi inte har en stor "ren"gräsmatta att klippa, utan en som är nersolkad med diverse träd, buskar, rabatter och annat som försvårar körningen med åkklipparen, stötte vid senaste klippningen samman med ett av skräpobjekten, en buske, och rev sönder favoritgräsklippningsskjortan. Det muttrades lite. När klippandet var klart reparerade han sin skjorta på ett kärvt och manligt sätt...




..med hjälp av silvertejp! Jag tror inte att en
konststopperska skulle kunna göra det snyggare.
Eller...
Skjortan får nöja sig med att fortsättningsvis
enbart användas i trädgårdsarbetssammanhang.

Konsten att lappa och laga har försvunnit nästan helt. När jag gick i skolan fick vi lära oss att fälla in en lapp med konstifika metoder. Klippa rent hålet till en fyrkant och sedan med ett stycke tyg och fällsöm reparera det hela. Plagget blev ju inte precis osynligt lagat, men användbart i alla fall.




Detta är inte lagning med fällsöm, men en
fullt acceptabel lagning på ett plagg att använda
i till exempel trädgårdssammanhang. Jag kan
tänka mig att gräva i en rabatt iförd byxor
lagade på detta ganska snygga sätt.
(Lappbilderna ovan är stulna.)

Jag har ägnat många år av mitt liv åt strumpstoppning (känns det som). Tills jag en dag hade "stoppat upp" allt mitt garn och gick in i en butik för att köpa nytt. Biträdet kastade sig på golvet i skrattparoxysmer! Stoppgarn! Det hade de inte haft på många år! Alltså går vi numera alltid i totalt ostoppade strumpor. Nya får köpas när de gamla har tagit slut...


Slöseri säger


Skogseva

4 kommentarer:

  1. Ja, det vore väl annars ett trevligt vinterarbete, att i ljuset av fotogenlampan stoppa trasiga hossor. Har du en stoppsvamp? Det har inte jag. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Storasyster: Jodå, jag har en stoppsvamp. Men garn.. Å andra sidan har jag ju en fotogenlampa!
    Kram och ha det trevligt.

    SvaraRadera
  3. Är det inte bara gamla yllestrumpor som man kan laga och lappa. Det går väl inte med dagens moderna "spandex" eller vad det nu heter.....
    Du får väl roa dig med nåt annat istället :=)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Eva: Jo, det finns helt klart roligare saker än att lappa och laga - det är väl den där Luther som talar om för oss att intet skall förfaras. Eller så är det ett arv från förfäderna.
    Kram på dig

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!