måndag 27 juli 2009

Fladdernatt

I natt invaderades vårt sovrum. Om det nu kan invaderas av en styck individ. Maken väckte mig med ett viskande "Jag tror att vi har en "sån" härinne." Jag visste direkt vad han menade. Vad en "sån" var. Vi har nämligen haft "såna" i sovrummet förut. Vi avskyr "såna" och ser absolut att de håller sig utanför huset, och definitivt utanför sovrummet.




Denna lilla raring är en "Nordisk fladdermus". Jag
vet förresten inte om jag tycker att den är en raring.
Inte heller bryr jag mig om om den är nordisk,
turkisk eller kinesisk. Jag konstaterar bara ett det
är ett av få djur som jag inte tycker om - kanske för
att pälsen påminner något om mullvadens..



I alla fall... Jag gjorde som jag alltid gör när vi har fladdermöss i sovrummet - för det har vi med jämna mellanrum - drog lakanet över huvudet och förväntade mig att maken skulle lösa problemet. Jag hörde att han svor. Jag hörde att det smällde. Jag kikade ut ur mitt lakanstält. Maken försökte sjasa ut fladdermusen med hjälp av en t-shirt! Fladdermusen tyckte, med full rätt, att det var löjligt och undvek elegant den svängande trasan. Den flög ljudlöst och snabbt utan att låta sig störas vare sig av naken människa, svordomar eller fladdrande klädesplagg.




Jag undrar om nattens fladdermus såg ut så här. Den
flög lite för snabbt för att tillfälle till närmare studier skulle
ges. Jag hade förresten inte brytt mig om närmare studier
även om den suttit stilla eller legat död på rygg.


Den gjorde en liten sväng bland våra svalor i mobilen över sängen och satte dem i gungning. Fladdermusen flög en halv meter över mitt huvud. Jag kröp tillbaka in i mitt lakanstält. Maken dansade nattlig fladdermusjaktdans. Fladdermusen inspekterade alla hörn i rummet, svepte runt, runt, runt... Maken gnällde "Varför är det alltid jag som ska göra sånt här?". "För att du är man och ska skydda mig från fladdermöss, såklart", blev svaret från mitt lakanstält. Då tröttnade maken och gick och lade sig, fladdermusen fick minsann hitta ut själv. Så småningom somnade vi - trots fladdermusflygandet!

När vi vaknade var den borta...


God middag önskar


Skogseva


I morgon blir det ingen blogg.

(Bilderna har jag lånat av "Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik")

6 kommentarer:

  1. Om jag hade vetat i natt att den hade en sådan munhåla och var försedd med sådana tänder, så hade jag aldrig stått där, naken och dan, och försökt vifta ut odjuret!

    SvaraRadera
  2. Ha ha,,det här var det roligaste jag läst på flera veckor! Skrattar så tårarna rinner. Och Johnnys kommentar är ju bara för go:-o
    Jag kan liksom se er framför mig,,
    Men,,, alla ser väl inte ut så i munnen,, eller??
    Här har vi fladdermössen på utsidan av huset och jag har heller aldrig gjort någon närstudie av en sådan!
    Hoppas de håller sig utanför fortsättningsvis, kram på er

    SvaraRadera
  3. Ja jag skarttade också så tårarna rann.
    Vilken härlig syn med Johnny dansande och Eva under tältet.
    Jag tycker lite synd om fladdermusen.
    Han var säkert jätterädd.
    Väl att ni kunde somna och att han kom ut till slut.
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  4. Och jag som åt minstone har ett barnbarn som så gärna vill se en fladdermus!
    Kram från storasyster just hemkommen från smålandsdagar

    SvaraRadera
  5. Fantasin driver runt i min hjärnas grottor och hittar alla möjligheter till omöjliga gömställen för den lilla rackaren ;)

    Snart lockar kanske mörkret fram den igen!?

    Kram Systerdottern

    SvaraRadera
  6. Kamilla: Jag är lite avundsjuk på fladdermusens fina vita tänder...

    Eva: Jag börjar bli van vid att Johnny dansar runt naken i sovrummet - är det inte fladdermöss så är det bålgetingar eller något annat.

    Storasyster: Vi kan exportera några odjur till Björkekärr..

    Systerdotter: I sovrummet hade den uppenbarligen ingen lust att gömma sig - tvärt om!

    Kram på er alla

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!