torsdag 16 juli 2009

Blekblå

..eller snarare ljust violett, som en lavendelblomma, är kjolen på "Blekitny Aniol". En klematis som jag hittade av en slump och som har precis den blå/violetta färg som jag tycker om. Som jag har väntat på att den skulle slå ut! Jag har följt utvecklingen noga från tidigt i våras när den började klättra upp i vår lilla självsådda lönn (som nu är sex m hög), där den med sina små grenfästen klamrade sig fast och slingrade sig runt lönnens nedersta grenar. Den växte raskt och är nu ca två meter hög och ska så småningom nå fyra meter. Då kommer blommorna att sväva som blå klockor i nederdelen av lönnkronan. Nästa sommar, kanske...



För några dagar sedan var den första knoppen
redo att slå ut. Den var lite luden som om den
hade en sommarpäls på - rädd att frysa?



Den visade sig vara underbar i sin ljusa, sköra
blekvioletthet.



Spröd, elegant - en typisk primadonna i
trädgårdssammanhang!



Tittar man nära kan man se alla blodådror, vener,
artärer, som i vanlig ordning leder...




...till hjärtat - Blekitnys hjärta!


God eftermiddag önskar


Skogseva

4 kommentarer:

  1. Om jag hade en större trädgård skulle jag fylla den med blommor i denna klematisblåa färg. Mycket vacker! Nu ser jag fram emot en delikat svågertillagad middag, troligen serverad i växthuset

    SvaraRadera
  2. Konstigt att min moster måste vara så anonym hela tiden... Hoppas ni har det bra! Kram

    SvaraRadera
  3. Yngsta systerdottern: Ibland är det skönt att vara anonym. Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Verkligen en primadonna! Det är så underbart när växter man väntat på äntligen blommar!

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!