onsdag 8 juli 2009

Larv

Jag hade ett allvarligt samtal med en fet, grön larv häromdagen. Den for fram som en vettvilling i växthuset och knaprade i sig av mina växter. Den hade slagit läger i blomlådan med "Muehlenbeckia axillaris" och trodde inte att den syntes mot allt det gröna. Och den åt och åt. Tuggade i sig hela blad och tuggade i sig halva blad. Svängde sig i Muehlenbeckians långa lianer hårt fastklamrad med sina korta, feta ben - helt olika Tarzans. Jag rev bort hela lianen med fetlarv och allt och satte mig ner vid bordet och försökte prata förstånd med den oönskade gästen...



..som låtsades att den inte hörde och att jag inte fanns. Jag
höjde rösten eftersom jag var osäker på om larver har öron
eller ej..




..då vände den sig föraktfullt om och började promenera
bort från mig. Jag ändrade taktik och bönade och bad
snyltgästen att ta sitt förnuft tillfånga och bosätta sig
någon
annanstans. Berättade om allt det goda gröna som
finns utanför växthuset. Beskrev saftigheten i bladen
där ute, och talade om för den att vitaminhalten i det
gröna säkert var mycket högre utanför glasrutorna än
innanför.




Larven vred sig av obehag inför mina tirader och försökte
avlägsna sig österut och bort från min röst. Min vrede steg!
Nu talibanerade jag och hotade den till livet om den inte tog
sitt förnuft tillfånga och gjorde som jag ville!



Larven vände sig om och sköt iväg en perfekt formad kula
ur sin bakände! Föraktet för mina ord och mina hotelser
kunde inte vara tydligare. Men med den gesten beseglade
larven sitt öde. Jag bar ut den ur växthuset, placerade den
på gräset - och satte en hård klack på den...


God middag önskar


Skogseva

8 kommentarer:

  1. Så har du helt grymt hindrat en liten larv från att utvecklas till en vacker fjäril. Den hade du minsann inte satt klacken på! Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Storasyster: Denna larv hade bara för avsikt att sko sig på mina blommors bekostnad och tänkte icke offra ork på att bli en fjäril!
    Kram (nu är det inte så lång tid kvar..)

    SvaraRadera
  3. Maj: Jag vet inte om du avser larven eller mig, men - jag beslutar mig för att du menar mig!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det verkar som om du blev lite arg.................
    Men jag har full förståelse för ditt beteende.
    jag har något som ätit på mina kaprifolblad. Det ser ut som om det är bladskärar myror som varit i farten. Men det kan det väl inte varit . De finns ju inte i Sverige..........
    Ha det bra ( utan grön larv)
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  5. Darwins teori - "the survival of the fittest" vilket du just bevisat.............!

    SvaraRadera
  6. Eva: Säkert en jättelarv som tuggat i sig dina kaprifolblad!
    Kram

    Inger: Jovisst, en strid mellan människa och larv kan bara sluta på ett sätt.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Mycket larvigt prat och lite fakta!

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!