fredag 3 juli 2009

"Fittakrockan"

Bönder har i alla tider varit duktiga på att ta vara på det som gården och jorden gav. Vid slakt användes allt som gick att använda, blod, tarmar, hjärnor och andra obehagligheter, och vid grisslakt smältes istrarna, "fittet", ner med lök, äpple och timjan. Det är fantastiskt gott (men också fantastiskt hälsovådligt) att bre på grovt bröd och strössla lite salt ovanpå. Ni som bara har testat köpt flott, fast det gör väl ingen i dag, vet icke hur en riktig skånsk "fittamad" kan smaka. I alla fall... Till det hemgjorda flottet behövdes alltså ett förvaringskärl, en kruka "krocka". Där har ni den - "fittakrockan"!



Farmors "fittakrocka".

Är det någon i dag som gör "sporrakager", klenäter? I min ungdom, som nygift, gjorde jag det men det var sannerligen många år sedan. Vill jag ha klenäter till jul köper jag dem. Men inte smakar de som de hemgjorda inte..



En gedigen och tung sporre. Jag vet inte vad det är för
metall i den, men den är mässingsfärgad i alla fall. Min
kusin berättade att det är råttor som har tuggat på
träet. Fanns det inget annat för dem att äta i farmors
spiskammare?

I farföräldrahemmet i Solberga fanns givetvis ingen elektricitet. Det är svårt att föreställa sig vilket knog det var att sköta ett hushåll på den tiden, runt 1900, när allt fick göras från grunden. Inga små franskinspirerade måltider lagades till på vedspisen precis. Det var nog vanlig hederlig husmanskost som gällde. Det är synd att jag inte vet vad min farmor lagade för mat. Vid vilka klockslag, hur bordet såg ut och duken. Vilken hennes "paradrätt" var. Och om hon var duktig på att baka. En stor familj var det (och nu kommer min storasyster att rätta mig) med 10 eller 11 barn, så det måste ha blivit stora måltider. Jag kan se potatisgrytan på vedspisen framför mig, den måste ha varit gigantisk.



Denna fotogenlampa användes i farföräldrahemmet.
Min pappa som var född 1887 kan ha suttit och läst,
eller gjort gårdens bokföring i skenet från lampan.

Och nu återvänder jag till nutiden och masar mig ut till skuggan under kastanjen. Poolvattnet är 25 grader men det svalkar fortfarande..


God middag i värmen


Skogseva

(Ni vet väl att bilderna är "klickbara".)

3 kommentarer:

  1. Jodå...har provat äkta fittamad efter slakten,uppvuxen på landet ju.
    Har också skaffat pool.....*L*

    (se bild på mail)

    Ps..mycket fin lampa..ds

    SvaraRadera
  2. Nu vet jag att dom är klickbara så dom blir större, men hur göra för att få dom mindre igen?
    Ja, dom var 10 barn, fast dom föddes nog under en tjugoårsperiod och så var det ju så att någon gång i början av 1900-talet var det fyra av dom som dog - inom loppet av något år. Tre små barn och en nästan vuxen. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  3. Inger: Jättegullig pool...
    Då vet du hur en riktig fittamad ska smaka, jag kan längta efter en sådan ibland.

    Storasyster: Du "backar" till föregående sida genom att klicka på pilen längst upp i vänster hörn.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!