söndag 5 juli 2009

Hallon och sten

Sedan några dagar tillbaka har vi ett hallonland med tre olika sorters hallon. Hallonen är planterade som avskiljare framför odlingslådan. Bakom odlingslådan kommer så småningom vårt nya plank/staket och då får den delen av trädgården lite tydligare rumskänsla. Nästa höst är våra hyllor fyllda av burkar med hallonsylt...



Hallonhäcken. Stöd ska sättas nästa vår.

I "runningen" har sork och mullvad härjat och underminerat marken med sina gångar så svårt att det mesta vissnar i förtid. Allt vatten rinner bara undan. Jag har klippt ner nävor och nepeta och satt dit åtta fina plantor margueriter, som alltså måste vrålvattnas för att klara sig säsongen ut. I höst ska rabatten tömmas och insidan kläs med ett finmaskigt nät. Har vi tur hjälper det.




Margueriterna är snygga mot de mossiga stenarna
i mitten av "runningen".



Tanken är att jag ska mura på ytterligare ett lager sten
för att få lite större jordvolym i rabatten. Käre maken tar
sig för pannan - han tycker att stenhögen redan nu är ett
under av fulhet. Jag tycker att den är fin och framförallt
att den passar in där den är placerad, vid den gamla brunnen.



Runda former är förhärskande i trädgården.
Trädrabatten har fått några fler plantor stenkyndel - jag
satte lite för få från början. Problemet med kantstenarna
är fortfarande inte löst. Käre maken försökte likt en
stensättare klyva en sten med en huggmejsel. Det ville sig
icke! Det ligger alltså fortfarande lösa stenar som jag inte
får ner. Vi får fundera ut en lösning.




Och om ni tycker att det här är världens tristaste blogg, så beror det till en del på att jag gör noteringarna som ett "komihåg" för mig själv. Jag har tidigare fört trädgårdsdagbok på gammalt hederligt vis i en bok, men detta är lite roligare - för mig i alla fall...


God middag önskar


Skogseva

7 kommentarer:

  1. Under av fulhet och under av fulhet... Det var kanske inte riktigt så jag menade, men det ser ut som om stenlavningen till kanterna har utförts av en vettvilling, utan någon större kunskap om hur man bör gå till väga...
    Puss!
    /maken

    SvaraRadera
  2. Nää..jag tycker det är trevligt och ibland lärorikt att följa ditt knep och knåp.Tänkte väl att det fanns en plan för den stora lådan,det var inte riktigt likt dej att placera den så oestetiskt !

    Kram.....två (2) arbetsveckor kvar............

    SvaraRadera
  3. Käre make: Jag tycker nog att lavar och mossor har dragit ett mycket förlåtande draperi över stenarna. Vid renoveringen kommer det vackra överdraget att vara försvunnet för några år framöver.
    Puss själv.

    Inger: Tack, det var rart. Jodå planer för lådan finns. Tanken är att den inte ska vara synlig från trädgården nedanför. Den ligger ju lite upphöjt i förhållande till resten av trädgården, så det kan inte vara så svårt att med lite planteringar få den att "försvinna".
    Hoppas att din semester blir avkopplande och skön - vi har startat vår..
    Kram på dig

    SvaraRadera
  4. Jag uppskattar ditt skrivande så fortsätt gärna! Och så fortsätter jag på mitt håll med mina olika teman ;)

    SvaraRadera
  5. Det är alltid trevligt att läsa om dina/era vedermödor i trädgården. Sommaren tar ju dessutom slut och då kommer du säkert tillbaka med allsköns funderingar kring världen utanför. Kram

    SvaraRadera
  6. Du förstår väl att jag är den anonyma? Anita

    SvaraRadera
  7. Carolina:Tackar. Såklart jag fortsätter med mina tankar och mina trädgårdsskriverier. Jag läser gärna om dina textila mödor och framsteg.

    Anonyma storasyster: Jodå, temat ändras efter åsrstiderna. För mig är du icke anonym!
    Kram

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!