onsdag 31 mars 2010

En liten manchurian


 Manchurisk valnöt, Juglans mandshurica:

Ett snabbväxande träd som kan växa nästan en meter varje år. Trädet är härdigt och klarar sig upp till zon 5 till skillnad från det vanliga valnötsträdet som bara kan odlas i zon 1 till 2.
Det bör stå i fuktig men väldränerad jord, sol eller halvskugga och blir cirka 7-10 meter högt. Det ser exotiskt ut och kallas ibland för nordens palm. Trädet får vacker guldgul höstfärg.

Ett sådant träd bor nu i vår trädgård. En ättling till ett betydligt större sådant som växer i prästgårdsträdgården.



Grävdes med viss möda ner i vår steniga åsenjorden. Ett långt järnspett är planteringsverktyg numero ett!



Slumrande manchuriskt liv...




Så, lilla manchurian... Nu förväntar vi oss att du växer lika snabbt som det är utlovat och att du ger skugga och skönhet åt denna lite bortglömda del av trädgården...


God kväll önskar

Skogseva

4 kommentarer:

  1. Blir det nötter till kommande eller kanske komkommande jul? Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Storasyster: Det lär bli små nötter. Du kan få en säck när det är dags..
    Kram från lillasyster

    SvaraRadera
  3. Jag är glad, att vår lilla avkomma hittade ett eget ställe att bo på. Det är svårt att tro, att denna lilla ”pinne” på några få år ska förvandlas till ett stort och yvigt träd men det gjorde den i all fall hos oss. Lova, kan man ju aldrig göra men vi hoppas. Lycka till.
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Prästgårdseva: Jag lovar att vi ska ta så väl hand om bebisen som vi bara kan. Jo, du... nu har vi tagit fasta på det där med en meters tillväxt om året - inga andra fasoner kommer att accepteras av bebisen!
    Kramar från en annan
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!