måndag 1 mars 2010

Citrustulpaner

Det har stått en bukett tulpaner på bordet några dagar. Vita tulpaner, de allra vackraste. Den sort som gömmer en citrusdoft i sitt inre.





Nu är tulpanerna lite trötta. Orkar inte riktigt hålla fast sina kronblad längre. De faller med ett fullt hörbart ljud ner på bordsskivan.






Jag fotograferade medan de fortfarande var spänstiga och ådrorna välfyllda med tulpanblod.





Fotograferade sidenglänsande kronblad..




..med veck, ådringar..






..och perfekt tulpanform.


Nu är fräschören borta. De tappar sina kronblad, har förlorat sin doft.

Jag tycker att de fortfarande är mycket vackra...



God lunch önskar

Skogseva

4 kommentarer:

  1. Underbara och mästerligt avbildade.
    Jag kan känna citrusdoften.....Mmmmmm.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Prästgårdseva: Jag tackar och bugar mig djupt -dina omdömen uppskattas extra, det vet du!
    Kram från mig till dig.

    SvaraRadera
  3. Trötta, veckiga och ådrade blir vi alla med tiden, men tulpanerna bär det bättre, tycker jag. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  4. Storasyster: Den som fick åldras som en tulpan..
    Kram från lillasyster.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!