tisdag 30 mars 2010

Säkra vårtecken på åsen


Det ena vårtecknet är väl lika gott eller illa som det andra.

Att inviga växthussäsongen med en Margarita är hos oss en tradition lika gammal som växthuset. Första soliga och varma dagen efter fullbordat utomhusdagsverke känns det jublande skönt att i den friska vinden sätta sig "bakom glas och ram" och titta ut på våren. Dagsverket i dag blev i och för sig ganska kort, men fårhagen är i alla fall städad och redo att ta emot sina betare, när gräset väl har satt i gång att växa.




Dagens vårtecken numero två är av ett mer illavarslande slag.




Vi har redan plockat bort två fästingar från katterna! Jag trodde i min enfald att den långa vintern med den myckna snön hade decimerat fästingbeståndet, men det är kanske precis tvärtom. Det tjocka snölagret har nog fungerat som ett utmärkt isolertäcke under vilket de "räliga" krypen haft det alldeles lagom varmt för att överleva i högönskelig välmåga. Tillsammans med barn, barnbarn, kusiner, bryllingar och sysslingar. Det kommer säkert att bli en fullkomligt vidrig fästingsäsong!

Men sådant elände tänker jag glömma för stunden för en hembakad pizza väntar....


God middag önskar

Skogseva

2 kommentarer:

  1. Fast fästingarna borde ju dött pga. att det var så kallt innan snön kom. Kan ju alltid hoppas på det iaf :)

    SvaraRadera
  2. Hannzoo: Det var nog inte barmarksfrost tillräckligt länge för att de små vidriga krypen skulle gå till sälla jaktmarker..
    Puss o kram

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!