söndag 14 mars 2010

Vårtecken!

I går var jag duktig. Syster Duktig. Promenerade ner från vår ås till närmsta by åtta kilometer bort. Normalt absolut inga konstigheter med det. Normaltillståndet barmark rådde emellertid icke. Underlaget var av vidrigaste tänkbara sort. Fruset, hårt, blankt.

Mina broddar dog härom veckan...





Några som inte hade broddbehov var en flock gäss som flög över mitt huvud. Vadan och varthän? Ett någorlunda öppet fält med uppstickande embryon till strån kanske. De skrek något, men jag hörde inte vad...





Trädgrenarna var fullhängd av droppformade kristaller. Fruset vatten på väg att tina i solen. Små uppochnerspeglar i naturen.





Stora granar blir till små strån i naturens egna skrattspeglar.





För en gångs skull låg "vildsvinsängen" i full sol. Det var länge sedan. Var vildsvinen höll hus just då vet jag inte, men de hade lämnat uppbökade gropar efter sig. Jag hoppas att de hittade något ätbart, jag önskar inte svältdöd ens åt ett vildsvin.





Högt upp i trädtoppen satt korpen och bevakade min framfart på stigen. Det fick han så gärna göra. Jag tappade ganska snart intresset för min favoritfågel när jag hörde ett efterlängtat ljud.

Jag stannade upp en lång stund för att lyssna.

Jag vet ju så väl hur hon låter, men kunde det verkligen... Var det verkligen så...

Jo, det var det!

LÄRKAN!

Lärkan sjöng högt uppe över den öppna vildsvinsängen!

Så nu spelar det ingen roll om snön ligger kvar, om det blir nya minusgrader, om det snöar igen. Lärkan är här och då är det definitivt VÅR!

Efter det ljuvliga våtecknet gick den sista sträckan till träningslokalen lätt som en plätt och träningen blev en barnlek.

En lärka betyder så mycket...


God middag önskar

Skogseva

6 kommentarer:

  1. Hej Eva, vilka underbara bilder och vilken text. Jag bara njuter av inlägget idag.
    Ha en fortsatt skön söndag, kvällen åtminstone återstår. Hälsningar från en snuvig Petra B.

    SvaraRadera
  2. Petra: Tack snälla... Jag bugar och bockar och suger åt mig alla vackra ord!
    Kvällen kommer att gå i lättjans tecken så den blir säkert skön.
    Krya på dig och sköt om din snuva. Varmt citronvatten är inte dumt, säger
    Eva

    SvaraRadera
  3. En sdan larv som i din gårdagsblogg hade jag i förrgår på snön. Levande, i full fart.
    Lärkan ska nog akta sig för att komma hit. Snötäcket är fortfarande några decimeter djupt och snövallarna meterhöga. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  4. S-O påminde mig just om det gamla talet - lärkan ska snöa in tre gånger efter att hon anlänt. Kram igen

    SvaraRadera
  5. Storasyster: Månne det är en snölarv? Vinterlarv? Islarv?
    Huvva! Tre gånger. Det innebär en massa snö igen - det vill jag inte.
    Kram från lillasyster

    SvaraRadera
  6. 3 underbara inlägg med vackra bilder, sköna ord, goda tankar och ljuv musik, som gör mig alldeles varm i hjärtat, där jag sitter och tjurar i min vintervita trädgård.
    Kramar

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!