lördag 20 mars 2010

Brunt och gult


Efter en inspektionsrunda i trädgården var humöret i absolut bottenläge. Jag orkar inte berätta om alla knäckta grenar på uppfartens spireor och snöbollsbuskar. Och jag står inte ut med hur sork och mullvad har härjat fritt under snön och omvandlat gräsmattan till ett lerigt slagfält. Allt är brunt, fult, kalt, oorganiserat, ostrukturerat, hopplöst.

Jag vet inte om jag känner mig tröstad av tanken att jag inte är ensam...

Vi gjorde något kreativt, vi sådde!




Jag köpte två fröpåsar i fjol på Capellagården. Gul sommarrudbeckia. Gul! I vår trädgård finns inte en gul blomma. Det finns rosa blommor, det finns vita blommor, det finns blåa blommor. Inte en endaste gul blomma. I sommar ska runda rabatten få gula blommor! Gula rudbeckior.





I höstas planterade vi ett blodplommon i runda rabatten. Bottenplanteringen ska bestå av vita nävor av ett par olika sorter för att få lång blomning plus några små vintergröna saker. Vi har alldeles för lite vintergrönt. Jag hade gärna ramat in rabatten med buxbom om det inte kostade så mycket. Under första sommaren blir det i alla fall plats för lite utfyllnadsplantor bland nävorna. Nämligen gula rudbeckior...





Fröna var löjligt små! Cirka trettio styck små fnas, knappt synliga för ögat.





Käre maken plockade med van såningsmannahand upp fnaset med sin planteringspincett och stoppade ner i fuktig såjord.





Nu blir det min uppgift att förse fröna med lagom tillskott av fukt. Måtte jag inte glömma, måtte jag inte glömma...





Så här såg rudbeckian ut i Capellagårdens rabatt. När jag tittar på fotot förstår jag att jag föll för den gula blomman! Den kommer att bli fin på baksidan av vårt hus. Om jag kommer ihåg att vattna fröna.

God middag önskar

Skogseva


(I går sjöng koltrasten för oss på kvällen! Finns det en vackrare sång?)

8 kommentarer:

  1. Rudbeckiorna ser jättefina ut, hoppas du kommer ihåg att vattna.

    Håller med om koltrasten

    Kram

    SvaraRadera
  2. Har sått dessa rudbeckior i några år. De blir verkligen jättefina! Blir rätt så stora också men ändå buskiga. Fina på sensommaren.

    SvaraRadera
  3. Carolina: Jag får nog göra en notering i almanackan om att odlingen ska kollas varannan dag. Koltrastsång - den vackraste vårsången av alla.
    Kram på dig!

    Anki Andersson: Jo, jag minns dem som kraftiga och fina (trots att de är gula!) så de kommer säkert att fylla ut bra i rabatten. Tack för att du titade in och gav dig tid att kommentera.
    Eva

    SvaraRadera
  4. Grönsakstårtan var fantastisk!!!

    SvaraRadera
  5. Olyckssyster!
    Du behöver tröstande snödroppar....
    Och du ser, att det kom en vår trots allt.
    På samma sätt kommer det att komma en sommar, då sorkar och annat elände förhoppningsvis hittat något lämpligare ställe att bygga och bo.
    Tänk på att inte plantera för mycket bredvid ert nyplanterade träd. Det behöver nog lite ro för att etablera sig och växa sig stort och vackert.
    Kramar

    SvaraRadera
  6. Tina: Roligt att den föll dig i smaken! jag vet inte om jag sade det men den är god som kall också. Bra som utflyktsmat alltså.

    Prästgårdseva: Jag behöver ett tårhav lika stort som ditt...
    Jag önskar att mullvad och sork måtte drabbas av pest, kolera, jordallergi och nageltrång! Det tar mycket energi att tampas med dem, du får se när du kommer hit.
    Jag ska kanske avvakta med det vintergröna, men nävorna känns som en nödvändighet för att dölja den öppna jorden. Jag tycker inte om brunt!
    Kram på dig prästgårdssyster

    SvaraRadera
  7. Hear, hear! Håller med skogsevan till fullo. Jäkla vinter och jäkla skador. Tur att det finns fröer.

    Marit

    SvaraRadera
  8. Marit: Inte roligt för någon trädgårdsägare med sådana förstörelsevintrar. Just nu vägrar jag att gå ut utan skygglappar, så svåra är härjningarna efter mullvad och sork + alla andra skador. Det är väl därför det känns lite uppmuntrande med att så gula saker, en annars så avskydd färg av många odlare.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!