söndag 28 februari 2010

Vårpiga

Vårpromenad? Ingen hund - då lockar man med sig käre maken. Med maken i släptåg måste man välja rätt vägar. Inte för mycket snö på dem, gärna plogade om man kan hitta några sådana. Nu har faktiskt sol och regn tärt så hårt på snön på skogsvägarna att marken tittar fram på sina ställen. Bra med tanke på gåovillig make...




Det absolut första vårtecknet, förutom snödroppar som har kommit upp hos andra lyckligt lottade, måste vara den lilla tappra nyckelpigan som vi mötte. Hon tog sin första vårpromenad på ett granitblock.

Lilla färgblinda nyckelpiga varför i all sin dar valde du en röd sten att visa upp ditt röda jag mot? Det granitröda var verkligen ingen klädsam bakgrund för din varmt tegelröda rock. Eller är den tomatröd? Som plommontomaterna vi köper ibland.




Oavsett vad din röda färg kallas tror jag att du hade gjort dig mycket bättre mot grå granit. Eller, om du varit en exklusiv piga och bott bort mot österlenhållet till, den svarta komstadkalkstenen. Den hade gjort ditt röda och ditt svarta rättvisa. Kära piga, det blir bakläxa för ditt val av scen för ditt första vårframträdande!

Jag har läst mig till att:
-nyckelpigor har korta ben och fötter med fyra leder och en halssköld som döljer det mesta av huvudet.
-man inte bör servera nyckelpigor till middag - de smakar illa!
-en nyckelpigelarv kan äta up till 50 bladlöss om dagen.
-en oroad nyckelpiga släpper från sig ett illaluktande gult sekret.
-en australiensisk nyckelpigeart räddade citrusodlingarna i Kalifornien från en aggressiv sköldlusart i slutet av 1880-talet.

Duktiga pigor!


God middag önskar

Skogseva

2 kommentarer:

  1. Söta är de...en och en...icke i svärm !

    SvaraRadera
  2. Inger: Invasioner av alla slag är vidriga! Sommarens badstränder som är röda av mosade pigor är en stor otrevlighet.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!