lördag 13 februari 2010

Skogsevas pedagogiska bakskola - "Tålamodskakor"

I dag ska vi göra ett nytt försök att baka. Sist gick det ju åt pipsvängen, men det var då det. Icke ge tappt, trägen vinner, gaska upp er, spotta i nävarna, upp med hakan och kom igen!

Vi ska baka något som i recepten beskrivs som barnsligt enkelt. När det står så ska man alltid dra öronen åt sig, vara på sin vakt och ana ugglor i mossen. Det är befogat även här. Nu sätter vi igång och bakar en omgång:

Sirapskakor
eller ett mer passande namn:
Tålamodskakor



I en bunke häller vi 2,5 dl strösocker, 2 msk vaniljsocker




och 200 gr rumsvarmt smör.




Vi rör ordentligt tills det blir någorlunda smidigt. Ni som är alerta och har armmuskler som Karl-Alfred kan ju använda ett svårare redskap än den elvisp som jag som är lat använder.




Vi häver i 3 msk ljus sirap och svänger runt några tag med vispen eller sleven.




Vi häller upp 4,5 dl vetemjöl i ett litermått och blandar ned 2 tsk bakpulver däri.




Nu måste även vi som inte är försedda med Karls-Alfredmuskler lägga undan elvispen, ta i med hårdhandskarna och ro fan i land.




Vi får nämligen knåda det sista för hand på bakbordet med den sista mängden mjöl som våra klena vintermuskler inte klarade av att röra ner i degen.




Och hux flux, sent om sider, långt om länge och mot alla odds får vi till en så här fin degklump. Nu sätts vårt tålamod på prov. Vi ska rulla ut sex längder av vår fina degklump. Det går inte! Rullarna spricker, delar sig och bryts sönder i små molekyler!




Nu får vi lugna ner oss, dra djupa andetag och ta oss själva i kragen. Vi knådar varje liten sjättedel ett par extra tag. Rullar nya plåtlånga längder. Och se... Det lyckades! Vi plattar till längderna lite med våra juvelprydda fingrar och skjutsar in plåten i ugnen som vi ställt på 175 grader.




Och i grevens tid, efter 15 minuter eller när längderna är så här gyllene tar vi ut plåten




och skär längderna i sneda kakor medan de är varma. Vi äter upp alla avskurna ändbitar och låtsas som om det regnar när husets herre tittar undrande på oss.




Därefter står det var och en fritt att använda sina Tålamodskakor till kaffe, the eller annan önskvärd dryck.




Jag ska, om hälsan står mig bi, äta två, tre stycken till en mugg Kusmithe med violsmak i kväll.
Tror jag.

Den som lever får se.



God eftermiddag önskar

Skogseva

8 kommentarer:

  1. För mycket mjöl,brukar inte ta allt som står i receptet.
    Juvelprydda fingrar !!! i smeten....näe...

    SvaraRadera
  2. Inger: Tog lite knappt med mjöl... Juvelprydda är vi nästan alla som har en äkta ... någonting...
    Kram på dig

    SvaraRadera
  3. Jag är lessen, men det känns lite begravningsaktigt med den svarta bakgrunden. Kakorna ser goda ut förstås. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  4. Storasyster: Tänk så här istället: "Vilken stilig och sober mörkgrå färg och så bra den stämmer överens med min lillasysters garderob, lillasyster som jag tycker så mycket om"!
    Puss o kram från
    lillasyster

    SvaraRadera
  5. Vad gott det ser ut. Blir inspirerad till att baka lite själv. Ha en fin fin helg/Gela

    SvaraRadera
  6. Gela: Jag kan tala om att de var/är goda. Lite kortare tid i ugnen hade förstås inte skadat, de blev inte så sega som de skulle.
    Jag önskar dig en trevlig söndag!
    Eva

    SvaraRadera
  7. Sirapskakor = <3 mumsssss!!! Tack för blogg-tipsen det funkade finfint :) hälsa alla(katter som människor) puss&kram

    SvaraRadera
  8. Hannzoo: Så bra att tipsen funkade. Nu får jag en blogg att läsa, så trevligt!
    Puss o kram på dig också.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!