fredag 26 februari 2010

Sorbetväder



Så kom då den första riktiga snösmältningsdagen. Fram till klockan tolv fick det töa bäst det ville för då var jag upptagen och brydde mig inte det minsta om vare sig snö eller tö.

När jag kom hem vid lunchtid höll käre maken som bäst på att flytta bort sorbetsörjan från uppfarten. Den var nämligen icke farbar för lilla röda bilen vars däck har sett bättre dagar. Knappt godkända med andra ord.





Och i häggen satt blåmesen och tittade uppfordrande på oss. Fröautomaten med hampfrön låg på marken och mesen var hungrig. Våra nattliga snyltgäster gillar tydligen inte bara solrosfrön utan även hampfrön. Det är kostsamt att hålla alla skogens hjortar med nattmat bestående av viltfågelfrön. Men det är och har varit svårt för de små stackarna så vi har överseende...





Himlen var som omväxling blå med vita tussar när svarta hunden och jag gick en sen eftermiddagspromenad. Temperatur +5 grader. Termometern som låg i solen på västsidan visade på +10 grader. Vilken skillnad mot gårdagen!





Jag hade nästan glömt hur en blå himmel såg ut...




På skogsvägen ligger travar med al- och granstockar. Vilket är al och vilket är gran?




Den första "gröna" fläcken på lilla skogsvägen. Den ser mest ut som frystorkad spenat...

God middag önskar


Skogseva

2 kommentarer:

  1. Se där,det börjar skönjas..........

    SvaraRadera
  2. Inger: Jag trodde det inte, men så är det. Du har inte talat om vad du vet om våra olika träslag - låt höra!

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!