tisdag 2 februari 2010

Silvermånen

Det bor en Helleborus "Silver Moon" hos oss. "Fådd" av min fotoinstruktör häromdagen. En stor och kraftig planta som jag hade tänkt plantera i en rabatt tillsammans med några små exemplar som köpts som julblommor.




Men jag grunnar på om jag inte ska köpa en vacker urna och sätta den i.




En sådan skönhet ska vara ett alldeles eget blickfång. Men det är det där med härdigheten. En krukad "Silver Moon" får nog trängas i källaren med andra känsliga typer.




Hon är vacker i sin mitt som så många andra blommor.




Om denna Helleborus står att läsa att hon blommar i april-maj med stora gräddvita blommor.
Stora gräddvita blommor. Varför låter det alltid så vacker när blommor beskrivs som "gräddvita"?




Och de stora gräddvita blommorna sitter på dekorativt rödspräckliga stjälkar. Kan en Helleborus bli mycket vackrare?


God middag önskar


Skogseva

10 kommentarer:

  1. De kan bli jättevackra.....
    Men kan fotona bli mycket bättre?
    Kramar
    Eva

    PS. Du vet väl, att du kan skära av blommorna och ha som snitt, om du inte vill behöva gå ner i källaren för att njuta av dem? Sneda snitt och varmt vatten. Eller klipp av några blommor och låt dem flyta i en vacker skål med vatten.....

    SvaraRadera
  2. Prästgårdseva:
    Fotona kan bli mycket bättre, jag tänkte höra av mig om det.

    Jo, jag läste just att de var bra som snittblommor. Tipsen om vad som var fint till var hemska. Vem vill förstöra en vacker blomma med konstsnö, pärlor, glitterstenar och annat krafs? Inte jag i alla fall. Blomman är sig själv nog - tycker jag.
    Kram från mig här i snöyran på åsen.

    SvaraRadera
  3. Vad fina bilder du visar oss. Glad att jag har hittat till den här blogen. Ha en fin dag/Gela

    SvaraRadera
  4. Är det inte sådana som ska blomma i snön? I så fall hade dom absolut inte kunna visa upp sin skönhet nu. Inte här i Västergötland och förmodligen inte i Skåne heller. Kram från en nästan insnöad storasyster

    SvaraRadera
  5. Gela: Tack för omdömet, det gör mig glad. Och jag tycker att det är roligt att du hittat hit och att du ger dig tid att kommentera! Ha det så bra du också.

    Storasyster: Det finns Helleborus som blommar tidigare och Helleborus som blommar senare. Minns du vad Beverly Nichols skrev om sina? Han började titta efter blommor redan vid jultid och om jag minns rätt lyckades han få någon att blomma i januari. Men det var ju i England... Kram på dig.

    SvaraRadera
  6. Ϻy personal boуfrіenԁ and I abѕoultеly luν thesе е
    cіgarettеs

    my blog ρost ... green smoke discount code

    SvaraRadera
  7. Excellent post. I was checking conѕtаntly
    this blog and I am impreѕsed! Very helpful info particulаrly the last ρart :) I cаre fοr such information much.
    I was seeking this ρarticular info for a very long time.
    Thank уou аnd best of luck.

    my weblog v2 cigs

    SvaraRadera
  8. Нi! І could havе ѕwοгn I've been to this site before but after looking at a few of the posts I realized it's new
    to me. Anуhοw, I'm definitely pleased I came across it and I'll bе bookmarking
    іt аnԁ сhеcking baсκ regulaгly!



    my web pagе - http://www.sfgate.com/business/prweb/art...075176.php

    SvaraRadera
  9. Local mall kioѕk foг е-cigaгettes usually are not generally the best choice.

    Τhey аrе too expеnsivе and sеll substandard proԁucts.

    Thеre are numеrοus great web sites
    out therе which are a better choice. Sіmply reаd the cгitiques and you typically
    cannot fail!

    Μy ωеb site :: www.superyachtie.com

    SvaraRadera
  10. Excеllеnt way of eхplainіng,
    and pleasant artіclе to take information cοncerning my pгesentаtiоn subject, ωhich i am going to ρresent іn
    college.

    My web-site - http://www.sfgate.com/business/prweb/article/V2-Cigs-Review-Authentic-Smoking-Experience-or-4075176.php

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!