söndag 14 februari 2010

En mulen söndag..

...i februari blev det nödvändigt med en tur in till staden för att hämta en för käre maken oundgänglig pärm. Vi lämnade den rena vita snön på åsen för att titta en stund på den smutsiga fula stadssnön.




















Förutom att hämta en pärm behövde vi göra ett besök på varuhuset. Det gigantiska ni vet. Det som kryllar av skrikande barn, vuxna som är oense om vilken färg man ska välja på soffan och äkta män som sitter här och var med plågade ansiktsuttryck medan hustrun/sambon outtrötttlig far runt på jakt efter nytt vårgardintyg med fåglar på.





















Vi konstaterade snabbt, att efter att ha gått varuhusets snitzlade bana hade vi nog traskat en halvmil och den tänkta skogspromenad var helt onödig.

























Något som icke är onödigt är fika. Inte ens om man befinner sig på stora varuhuset. Köttbullsvaruhuset. Kaffe och köttbullssmörgås. Jo, det går ner även om köttbullarna är hårda som gammaldags nickelkulor. Men när inte ostsmörgås finns så...

Handlingen var snabbt avklarad. En lampa att hänga i ett fönster... Den tar vi! Två lampor att sätta i trappa och hall. Dem tar vi! Finns det bara en? Nämen, så roligt! Då får vi gör en tur till varuhuset om några dagar igen! Och tampas med skrikande barn, vuxna som är oense om vilken färg o s v...























Avdelningen "grönt" är stor och med "grönsaker" jag aldrig sett förut.

























En solfjädersliknande kaktus. Vad månne den heta?























En rutmönstrad bredbladig sak. Har den något namn?























En stor fördel med det nya varuhuset är att man kan sätta bilen under tak medan man handlar. En sådan nyhet måste ju fotograferas. Den synnerligen trista garagebilden piffades till med hjälp av en av bildbehandlingsprogrammets många finesser - konstnärlig suddning...





















Något snyggare än ett parkeringsgarage är Malmö högskolas bibliotek "Orkanen". Jag satt en stund i väntan på maken och studerade fasaden och bestämde mig för att strunta i allt elakt förtal om byggnaden. Den är snygg. Så det så!

























Denna byggnaden är förstås många snäpp snyggare än "Orkanen" men så kom den också till strax efter förra sekelskiftet då man kunde konsten att bygga vackra hus.

Gissa vilken byggnad det är och om ni gissar rätt bjuder jag på kaffe i trädgården till sommaren.


God middag säger

Skogseva


(I morgon gör vi ett besök i fiskaffären.)

6 kommentarer:

  1. Jag vet!
    Men det kanske finns någon annan, som vill fundera lite till. Eller vill du ha Öppet hus med kaffeservering?
    Kramar
    Eva, som ju också är f.d. malmöbo

    SvaraRadera
  2. Jag vet osså... Tror jag i alla fall! Och jag kommer på fika oavsett, så det så.

    SvaraRadera
  3. Jag är då inte alls säker, men kanske jag vet! Kram från storasyster

    SvaraRadera
  4. Prästgårdseva, Yngsta och storasyster: Jag är övertygad om att ni vet och att vi tillsammans kommer att få en jättetrevlig fikaträff i bersån alternativt växthuset! Att det var så illätt trodde jag förstås inte...
    Jag bokar redan nu ett solig dag i början av juli och letar efter recept på en tårta som passar i sammanhanget. Som är rätt so to say...
    Kram på er alla tre

    SvaraRadera
  5. Jag borde kanske tillägga att vi avvaktar lite med rätta lösningen...

    SvaraRadera
  6. Jag tackar och niger för inbjudan. En riktig hovnigning. Ska bli trevligt!
    Kramar

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!