onsdag 3 februari 2010

Bärnsten eller pomerans?

På vår korta men intensiva luftombytesresa till Mölle gjorde vi en avstickare till Höganäs keramiks outlet. Deras tallrikar är avskyvärda enligt mina öron, jag mår fysiskt illa när jag tvingas skära på en sådan tallrik. Deras muggar har det gått inflation i och jag är inte så förtjust i designen av dem heller. Kritisk? Javisst är jag kritisk.

En annan sak som det gått inflation i är Marimekkoskålarna.



Visst ville jag ha en sådan när de kom. Men definitivt inte till det priset, nästan fyrahundra kronor! För dyrt, definitivt för dyrt!



Och inte skulle jag, som har så svårt för att bestämma mig, kunna välja färg. De fanns egentligen inte i någon färg som stämde helt med hemmet här.


Det gick inte med blått, grönt, rött, lila, rosa eller gult. Möjligtvis svart. Men en svart skål? Njaa... Nej, det ville jag nog inte ha.


Så kom vi alltså till Höganäs outlet. Halva priset på halva priset. Mängder av Marimekkoskålar!



Marimekkoskålar i en färg som jag aldrig sett förut och som kallades för "Pomerans". Bärnsten skulle jag vilja säga. Fast det beror på hur ljuset faller på pomeransskålen.



Halva priset på halva priset var nittiofem kronor. I stället för fyrahundra! Det blev två pomeransskålar som har fått sin plats i köksfönstret. Jag väntar på att sommarsolens kvällsstrålar ska lysa genom dem och lämna bärnstensblänk i fönsterkarmen.




Nu fick jag nöja mig med att fotografera dem i matrummets fönsterkarm. Små korta mikrosekunder blev det ljusare bland de snötunga molnen och de bärnstensfärgade skålarna fick en intensivt varm ton i sina glasveck.

Jag grunnar på vad jag ska ha i mina skålar...


God lunch önskar

Skogseva

12 kommentarer:

  1. Vacker färg! Inte vet jag heller. Något vitt kanske. Sockerbitar. Nä, det var nog inget bra förslag.Dom kanske ska stå och lysa utan att ha något i sig. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Vackra foton av vackra skålar i vacker färg!
    Jag håller med dig. Har inte heller uppskattat färgerna på de skålar jag tidgare sett. Men dessa skålar var verkligen fina. Som gyllene pokaler men utan guldets prålighet. Får en smak i munnen, som jag inte kan definiera. Som en söt god dessert?

    Kramar från en, som f.ö. har tallrikar köpta i ...Höganäs.

    SvaraRadera
  3. Storasyster: Eftersom vi inte använder socker så hinner det nog bli dammigt - synd om gästerna! De får nog stå och lysa bara.
    Kram från lillasyster.

    Prästgårdseva: Visst är färgen läcker. Jag förstår vad du menar med smaken. Jag kommer att tänka på Creme brulee, knäckig söt sås. maken gör en fantastisk Creme caramel - same, same, but different.
    Beträffande höganäskeramiken (och allt annat också) ska man alltså akta sig för att uttala sig negativt - att jag aldrig lär mig. Skadan är alltså skedd så nu kan jag ju fråga: Har du skrapljudståliga öron?
    Kramar från en som inte har det.

    SvaraRadera
  4. Jag är inte säker på om jag vet vad du menar med "skrapljudstålig". Om du menar att utan pina motstå skrapet från naglar på svartatavlan, så är svaret: Nej, nej och åter nej. Jag år hyperljudkänslig för alla ljud som är "fel".
    Vet inte heller om jag tycker, att det är någon större skada skedd. Det är bara att konstatera, att vi har olika smak (syn?, öra?)i den här frågan. Värre är det inte. Fast... Jag kan ju inte bjuda dig på middag förstås. Skulle ju inte vilja, att du började lida redan vid anblicken av dukningen.
    Kramar från en som aldrig reagerat på detta..

    SvaraRadera
  5. Skrapljud = det ljud som uppstår när man med kniv, gaffel, sked eller annat metalliskt föremål drar mot ett keramiskt underlag.

    Utseendet har jag absolut inget emot!

    Du kan visst bjuda mig på middag, lunch, midsommarsill - jag tar med egen tallrik! Så det så...

    SvaraRadera
  6. Ja det var ju ett vettigt pris! :)
    Har själv sneglat på sådana skålar och förfasat mig så smått över priset. Stått där och fantiserat: "OM jag skulle ha en skål...vilken färg skulle jag vilja ha..." och kunde inte välja. Alla färger var fina på sitt sätt, men såå svårplacerade.

    SvaraRadera
  7. The secret Garden: Jo, jag tyckte också att det egentligen var ett rövarpris, så jag avstod tills nu. Färgvalet är ju inte särskilt lätt, jag gick efter min egen inredning - det blir bäst så tror jag. En glasklar skål kan man förstås placera var som helst...

    SvaraRadera
  8. Inte heller kan du komma och äta hos Johanna utan att ha med egen tallrik! Kram igen från storasyster

    SvaraRadera
  9. Och jag måste ha ärvt min mammas öron för även jag blir alldeles nipprig av ljudet och vägrar köpa keramiktallrikar!

    SvaraRadera
  10. Storasyster: Jag har förstått att jag måste sy mig ett fodral till den tallrik jag alltid ska ha med mig när jag gästar andra! Jag måste ju ha ätit på Johannas gnisseltallrikar, men det har jag glömt.

    Yngsta: Men muggar går bra!!!

    SvaraRadera
  11. Använder sällan kniv och gaffel i mugg...så jo, muggar går bra!

    SvaraRadera
  12. Yngsta: Det räcker att man rör med sked, men det gör man ju inte...

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!