fredag 5 februari 2010

Gula stjärnan

Och se jag bebådar eder en stor glädje: Solen har återkommit till jorden!

Ack ni klentrogna som trott att hon försvunnit för evigt, osaliga månde ni och eder ätt bliva intill femte eller sjätte led!

Nu strömmar åter ljus och värme från klotet som består av väte, helium, syre, kol, järn, neon, kväve, kisel, magnesium, svavel.





Ära vare Gud i höjden, hon är åter den runda, den varma, den glödande! Och människan och katten lovade, prisade och tog till vara.




Avståndet till solen är 150 miljoner kilometer och solljuset når jordytan efter åtta minuter och nitton sekunder.




Och åtta minuter och nitton sekunder gammal sol lyste i bärnstensskålen.




Små citroner gula och stora apelsiner orangea återspeglade glödklotsfärgen.




Glödande magma har bott i fönsterkarmen och lyst upp alla solfattiga dagar. Gud ske lov och pris inte bara för solens återkomst utan även för Orrefors produkter!


God afton önskar


Skogseva


(Snabbilder, tål icke luppgranskning! Solbilden har jag inte tagit själv, om ni nu trodde det.)

6 kommentarer:

  1. Ja, Halleluja..............

    SvaraRadera
  2. Ja solen är helt klart på väg. Har tittat runt lite vilken fin blog du har. Är det ragdoll katter du har de långhåriga. Söta är de ialla fall!!Underbar novemberkaktus jag såg på en bild. Ha en fin fin helg/Gela

    SvaraRadera
  3. Suveränt inlägg!

    Hälsningar från soldyrkaren Marit i Enköping.

    SvaraRadera
  4. Vad är det för pion du har i headern?

    Marit

    SvaraRadera
  5. Gela: Tack för komplimangen! Jo vi har två ragdolls, Moses och Timjan. Dessutom en brittisk korthår som nog finns någonstans i bloggen också. Kaktusen är en ättling från en 1907-års moderplanta och trivs tydligen hos oss. Konstigt nog! Trevlig helg till dig också.

    Thorins trädgård: Tack snälla...
    Pionen är en "Sara Bernhardt" som blommade för första gången förra sommaren. Ingen doft dock, som den tydligen ska ha.
    Glad helg önskar Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!