onsdag 24 februari 2010

Armar uppåt sträck!


Tisdagmorgonen kom med ett sagolikt vackert ljus. Klockan åtta gick svarta hunden och jag ut i tystnaden och tittade på det vackra.

Arwen kände sig nog lika andäktig som jag. Hon rörde sig stilla och tyst.




En jägaren stod på sitt pass längre fram på skogsvägen - vänd bort från oss. Han hörde oss inte. Nysnön dämpade effektivt ljudet av Arwens och mina steg.





En aning av en vind pustade bort den lätta snön från trädgrenarna och vägen framför oss låg i glittrande snödimma. Snödimman lättade efter ett ögonblick. Då var jägaren försvunnen...





När vi efter en dryg timma vände hemåt igen hade den ljuvligt vackra morgonen gått över i en grå förmiddag. Snön som föll ner från granarna var bara blöt, kall och trist - inte det minsta glittrande. Arwen hade blivit sitt vanliga alerta jag och skällde ut jägaren som helt plötsligt klev ut på vägen framför oss. Solen tröttnade och försvann bakom molnen som tornade upp sig. En helt vanlig, oförtrollad förmiddag.

Men sedan blev det sopplunch och fotoprat med min prästgårdssyster.
Det blev armar uppåt sträck, som fotograferades med storkamera och med lillkamera. "Burst"funktionen skulle testas. Vems kamera skulle hinna ta flest bilder under "armaruppåtsträck"rörelsen med "burst"funktionen inställd. Prästgårdskameran var vassast. Prästgårdskameran kan alltså lättare fånga en fågelvinge i rörelsen eftersom den hinner ta fler bilder under ett vingslag än Skogskameran hinner med.

Det gör inte så mycket - jag tycker om min långsamma kamera.

Om ett tag blir det ny fotolunch...


God eftermiddag önskar

Skogseva

5 kommentarer:

  1. Skogskameran tar oändligt mycket vackrare skogsbilder än prästgårdsditon och det beror inte bara på, att den sällan får komma ut i skogen i arla morgonstund….
    Det är en kamera, som imponerar nästan lika mycket på mig som dess ägare.
    Tack för allt!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Vad fina bilder från promenaden. Speciellt första biten. Konstig jägare..Ha en fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  3. Prästgårdseva: Det översta fotot blev jag väldigt nöjd med själv. Men det är (som vanligt) skjutet från höften. Jag tror att det många gånger är en sinkadus att ett ett foto blir som det blir. Och jag börjar förstå att mycket handlar om ljuset...
    Jag ser fram mot att lära mer!
    Kram från en annan
    Eva

    Gela: Tack för komplimangen! Jo du... jägare vet man aldrig var man har!
    Trevlig kväll önskar jag dig ockkså.
    Eva

    SvaraRadera
  4. Helena Ljunggren: Tack för ditt besök och för komplimangen. Det är alltid trevligt när människor som tittar in ger sig tid att kommentera.
    En trevlig dag önskar
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!