tisdag 9 februari 2010

En trist dag,

tom på tankar. Utan fantasi inget bloggeri...





Ni får återigen nöja er med en liten rödhake (Erithacus rubecula).

Visste ni att:

"Rödhaken är en fågel något utöver det vanliga. Dels på grund av sitt utseende, det röda bröstet, det mörka pepparkornsögat och den nätta kroppsbyggnaden, och dels för sitt uppträdande, dess benägenhet att plötsligt dyka upp i skuggan under en buske, eller hoppa jämfota som en liten mekanisk leksak över gräsmattan. Det röda bröstet spelar en viktig roll när rödhaken markerar ut sitt revir för andra rödhakar. "En enda buske kan inte hysa mer än en rödhake", skrev *Zenodotos redan innan vår tideräkning började.
Medellivslängden för en rödhake är förvånansvärt kort, knappt ett år."
(Wildlife Garden)


*Grekisk grammatiker och den första föreståndaren för biblioteket i Alexandria, 200-talet f Kr.


God middag önskar


Skogseva

4 kommentarer:

  1. Då får det anstå....

    SvaraRadera
  2. Inger: I dag får det göra det ja...

    SvaraRadera
  3. Tunga och grisfötter i gele som är så gott.... !!

    SvaraRadera
  4. Inger: Näää.. vet du vad! Jag ser nog att du läst Fröken Dill...

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!