lördag 6 februari 2010

Gästspelare

Några enstaka gånger under de sista dagarna har vi haft besök av stenknäckar vid fågelbordet. Färggrann och kraftfull med gigantnäbb som den kan knäcka körsbärskärnor med. Den är den största bland våra finkar, skygg, men gästar som sagt ibland fågelborden vintertid.

Så här tycker fågelboken att stenknäcken ska se ut:




Det gör den kanske i fullt dagsljus. Genom mitt köksfönster i icke fullt dagsljus ser den ut så här:




Det lilla fåtalet "knäckar" som provianterade solrosfrön var hela tiden omgivna av berfinkar som vi ju har i tusentals.




De samsades snällt om fröna som käre maken så omtänksamt lagt på snön åt de fåglar som inte gärna ger sig upp i fågelbordet.

Men när en artfrände kom för nära...




..ja, då blev det närkamp! Stenknäcken till höger ger sig och intar en undergiven position.




Och kvar blev herren på täppan!

Det fanns faktiskt frön så att det räckte åt er alla - dumma stenknäck.


God dag säger

Skogseva

(Det är ett dilemma det här med halvdåliga eller dåliga foton. Publicera eller ej? Ibland väljer jag dock, av vissa anledningar, att visa även de foton som jag inte är nöjd med. Någon gång för att jag helt ekelt inte lyckas ta en bra bild, men behöver just någon av de jag tagit. En annan gång, som idag, för att fototillfället kanske inte återkommer. Ett dilemma som sagt och jag lägger ut dagens bilder med en lätt skammens rodnad på mina kinder.)

7 kommentarer:

  1. Du behöver varken skämmas eller rodna.
    Fåglarna är otroligt vackra och fotona likaså.
    (Och bra mycket bättre än vad jag själv publicerat....)

    Kramar från Eva, som idag frysande plumsat omkring i snön i jakt på örnbilder.

    SvaraRadera
  2. Prästgårdseva: Du är en raring, tack ska du ha.
    Örnbilder kan jag bara drömma om - jag ser ju aldrig en örn. Däremot mängder av glador och vråkar. Högt, högt upp i luften...

    Kram från Eva som vistats inomhus hela dagen.

    SvaraRadera
  3. Liknar ju de besökare vi har vid vårt fågelbord, fast vi har bara en stenknäck.

    Hos oss ser bergfinkarna till att skvätta ut fröna på marken så det behöver inte vi hjälpa till med ;)

    SvaraRadera
  4. Carolina: Var snäll mot stenknäcken! Och var snäll mot de hjälpsamma bergfinkarna!

    SvaraRadera
  5. Inte bryr vi oss om skärpan,det är det inre som räknas ...^^

    SvaraRadera
  6. Jag tror faktiskt inte att jag har sett en stenknäck i levande livet. Men bergfinkar brukar finnas i mängder i Kråkbrickan. Vackra pippisar båda sorterna. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  7. Inger: Pippins inre?

    Storasyster: Kom hit och titta på levande liven då! Bergfinkarna tröttnar jag snart på..

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!