fredag 19 februari 2010

Frågetecken

Hur mycket kallt stål tål vi människor egentligen?

Hur tungt lager av snö tål vi stackars nordbor? Blötsnö på våra människosjälar. Tungt att släpa på. Vårvinterdepressivt trots ljuset som återvänder.




Hur mår marken under all snön? Finns gräset kvar? Snödroppar och snöklockor - har de kommit upp? Kämpar de under det tunga och packade snötäcket? Förtvivlar de? Funderar de på att ge upp? Hur tungt lager av snö tål de stackars vita blommorna?




Nya, tunga snöflingor föll för en stund sedan och fler ska komma. Hur många och hur länge? Hur mycket mer vit tyngd på våra vinterdeprimerade själar? Vart eller till vem kan vi skicka våra klagovisor?




Jag drömmer om de blommor som vilar hos oss. Till sommaren blir några av dem röda.

Om de överlever vinterkylan på fönsterbänken.

Om de överlever lössen som börjar vakna till liv.

Om de överlever den trängsel de står i.



God middag önskar


Skogseva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!