måndag 8 februari 2010

Du död,

var är din seger? Du död, var är din udd?


Orden ur böckernas bok grävdes fram ur min hjärnas innersta när jag såg den ligga där i bakluckan i jägarnas bil. Hjorten, den nyskjutna.





Jag tycker om att veta att det springer hjort, rådjur och räv i vår skog. En levande skog. Jag njuter av mina hjortmöten - de nära hastiga när jag överraskar, eller på håll när jag kan studera djuren en längre stund. Bara att höra kvistar knäckas inne i skogen när de förflyttar sig bort från mig, den farliga, ger mig en skön känsla. Närvaro av hemliga liv...

Men... Jag har aldrig fjompat runt och pipit att det är synd att ta livet av de gulliga/vackra djuren. Alltid tagit jägarna och jakten i försvar. Och det tänker jag fortsätta att göra. Det finns dovhjortar i överflöd här - den årliga avskjutningen på många hundra djur är förståelig, nödvändig.





Men ändå...


Det var något med hjorten som låg där i backluckan på jägarbilen.


God dag säger


Skogseva

3 kommentarer:

  1. Fast du har inget emot att äta en god stek, eller hur? Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Böckernas bok....är det bibeln ?
    Har en köttgryta på spisen !

    SvaraRadera
  3. Storasyster: Nej jag är och förblir köttätare och viltkött äter jag helst av allt. Jag känner ingen större tveksamhet till jakt på de goda djuren, men inför ett släckt hjortöga kan man stanna upp och ställa sig en massa frågor, både om jakt, människans suveränitet, liv och död...
    Kram från lillasyster.

    Inger: Jomenvisst är bibeln böckernas bok!
    I dag äter vi en sallad Nicoise! Inte på grund av några gråtmilda tveksamheter utan för att vi är feta och behöver hålla igen!
    Kram och smaklig köttgryta på dig!

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!