lördag 16 januari 2010

Ystad i januari

En tur till Ystad en lördag i januari. Ystad - ett måste med jämna och ganska täta mellanrum. För besök i affärer. För besök på konstmuséet. För att fika på bokkaféet. En alldeles vanlig lördag när man inte har något annat för sig...



Man kan titta på skickligt hantverk,



som utfyllnaden med tegelsten mellan korsvirket till exempel.




Och lite historik om byggnaden, som ligger jämte konsthallen.




Konsthallen som jag snart känner mig lika hemma i som i huset här på Romeleåsen. Vad vi tittade på får ni se i morgon...


Detta är ett favoritställe i Ystad, bokcaféet "Hos Morten". Smårätter, smörrebröd, några bakverk, en god bruschetta. Kaffe av olika slag. Morten själv är välkomnande och förekommande. Gaska trångt, varmt och trivsamt. Böcker och tidningar att läsa som sig bör. Det gör käre maken och jag. Hugger en hög med tidningar och försjunker däri. Sitter helst i soffan om den är ledig. Det var den inte i dag - det gick bra ändå. Det var skönt att komma in från den isvind som svepte inte bara genom gatorna i Ystad utan över hela sydskåne. Skönt att värma fingrarna runt en mugg kaffemjölk.



Med värmda fingrar och mätt och belåten mage passerade vi klostret på väg mot vår destination. Stannade till för att fotografera fåglarna i dammen. Mycket kort fotosejour - fåglarna anföll i bästa Hichcockstil. Kände sig nog för närgånget övervakade och anföll med det enda vapen de var beväpnade med. Bajs! Det blir väldigt mycket bajs från en störtdykande mås! Den förnärmade fågeln placerade bajset på min dunjacka. Den jackan som var tänkt att följa mig resten av livet...



Hemåt igen...
Vägkanterna såg förfärliga ut med snödrivor som definitivt inte var vita utan jordbemängda, bruna och fula.






Allén utmed vägen mellan Blentarp och Stenberget. En alternativ väg hem från Ystad. "Variatio delectat" (Cicero).


God middag önskar


Skogseva

(Bilden från Mortens har jag stulit från deras hemsida, bilderna på snödrivor och allén är tagna genom bilrutan.)


2 kommentarer:

  1. Det finns alltså fler ställen jag inte har varit på - bokcafeet t ex. ( Jag hittar inte accenten på tangentbordet)

    SvaraRadera
  2. Storasyster: Vi åker dit. Också!
    2:a raden uppifrån, 3:dje tangenten från höger.
    Kram

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!