söndag 17 januari 2010

"Facing China"

Vi återvänder till konstmuséet i Ystad och deras stora satsning för året,"Facing China". Konstverk av nio samtida kinesiska konstnärer ur en privat europeisk samling. Utställningen har visats på många ställen i Norden och Europa, men Ystad är tydligen den enda platsen i Sverige där utställningen visas.





Och somt var vatten och somt var vin...




Jodå, tavlans man var just så hör orange. Som en apelsin. En glad apelsin. Jag undrar hur hans ögon hade sett ut om han tittat upp för ett ögonblick...




Säkert inte så här allvarsamma. Begrundande och genomträngande. Jag vill nog inte ha sådana genomborrande, förföljande och anklagande ögon hängande på min vägg.





Inte heller "Eternal goose" med marsipangrisskära storleende kineser. Goose? För mig är det definitivt en sångsvan! Jag får ont i halsen när jag tittar på den stackaren. Får jag rekommendera en mugg varmt honungsvatten.




Man kan undra vad denna kinesiska konstnär har för uppfattning om sin egen hudfärg...




Ytterligare en multiplicerad och glad kinesisk medborgare.




Man kan spekulera. Man kan tolka. Man kan gissa. Och undra vad som försiggår på livets scen.



På muséet visades också en minnesutställning av Greta Sandbergs konst.




Människobilder med uttrycksfulla ansikten sydda med små fina stygn. Bilden ovan med bottenlösa sjöar till ögon. Skrämda ögon? Skrämda av vad?


God middag önskar


Skogseva


(Ni vet väl att det inte är tillåtet att fotografera på muséet. Man får snällt köpa en bok om utställningen eller en hög med vykort. Så det så.)

4 kommentarer:

  1. Ne...tror jag väntar,Louisiana och Kadinsky,Matisse......

    SvaraRadera
  2. Inger: Jo, den ska vi absolut se! Det är konst som jag tror att vi har lättare att ta till oss. Men det är onekligen intressant att se sådant som våra ögon är lite mer ovana vid - man kan ju alltid vojja sig och säga usch och örk...

    SvaraRadera
  3. Jag blir tilltalad både av mannen med slutna ögon och kvinnan med öppna ögon. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  4. Storasyster: han ser snäll ut den apelsinfärgade, men kvinnan/flickan med ögonen påminner mig om de svartvita bilderna från andra världskrigets koncentrationsläger. Jag ser Anne Frank framför mig.
    Kram på dig

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!