söndag 10 januari 2010

Isvindar och missförstånd

Det blev illblåst i går kväll. Pep och ven runt knuten som av onda och osaliga andar. När vi tittade ut i morse hade vinden flyttat den hårdpackade snön och format nya drivor där det tidigare inte fanns några och blästrat fram barmark där det tidigare låg tjockt med snö. Jag börjar ana vidden av sork och mullvadars fria härjningar - usch! Temperaturen hade stigit till ett par minusgrader. Ljuset var vintervackert. Och visst var det en halo runt solen... Mitt jag ville ut i styggvädret och fotografera. Tjockkläderna togs på i många lager. Kameran fick ett ben och följde med. Maken och jag gjorde upp om en upphämtningsplats där vi skulle ses efter fyrtiofem minuter.





Vi var inte många som var ute i det stygga vädret. Det var jag och ett par dovhjortar som jag mötte ett par hundra meter från hemmet. Mamma och barn som var ute och letade efter något att äta till lunch? Tuffa tider för viltet.





Efter ytterligare ett par hundra meter hade jag denna utsikt när jag vände mig mot höger. Den stora och pampiga boken har dekorativa bokollonskal som sitter kvar på grenarna.




Hundra meter längre fram står ett träd som är övervuxet med murgröna. Så vill jag att våra kapade almstubbar skall se ut så småningom. Gröna året runt.




Högsta punkten på lilla vandringen. Oavsett hur vädret är blir jag smålycklig när jag kommer hit upp och mitt öga kan blicka långt, långt utan att något skymmer eller är i vägen. Men landskapet är föränderligt och ingen utsikt är beständig - Nobilisgranarna som planterades för några år sedan är på väg upp i rasande fart.




Uppe på höjden syntes halon runt den bleka solen väldigt tydligt men kameran hade svårt att ta in hela fenomenet - det fick bli styckevis och delt...




Vindens framfart hade nog inte varit så svår trots allt, jag tror att denna grenen låg här förra gången jag passerade också.




Här börjar vandingen ner mot "låglandet". Genarp skymtar i bakgrunden.




Nere från höjderna!




Detta är en annan "vackerplats" som jag har en speciell känsla för. Och ljuset i dag var ju inte precis förfulande!




Här har jag vänt mot höger och är på väg mot mötesplatsen. Nu var vinden inte nådig. Jag hade den dock i ryggen vilket jag var tacksam över. Som ni ser har vinden sopat fälten rena.




Och mitt i detta vindpinade och bistra vinterlandskap sprang en flock nyutsläppta islandshästar glatt omkring i en hage. Rullade runt i snön och jagade varandra gnäggande uppför en backe. Såg lyckliga ut. Det finns trots allt djur som är välskötta och har det bra också...




Skånskt, vackert och illkallt var det sista biten fram till stora vägen. Isvinden blåste från sidan och jag hoppades att käre maken redan var på plats med bilen.




Det var han inte!




Detta var mötesplatsen. Trodde jag. Maken fanns på en helt annan väg och letade som en galning efter mig. For runt och tittade efter mina fotspår. Blev smått ängslig och trodde att jag kanske låg bruten någonstans. Körde tillbaka till vårt hus. Körde till affären i Genarp för dit skulle vi och kanske hade vi missförstått varandra...

Och jag stod vid stenen och började frysa svårt. Såg för mig långa vägen hem. Uppför! Med vinden i ansiktet.

Jag väntade vid pass en kvart sedan vände jag och började gå mot vinden och mot hemmet. Hann femtio meter när käre maken kom tutande på vägen. Återseende blev glatt för oss båda och båda var vi lättade. Maken över att inget hade hänt mig och jag över att få komma in från kylan.

Och min mobiltelefon låg hemma i väskan...


God middag önskar


Skogseva

9 kommentarer:

  1. Kära vän!
    Underbara foton av välbekanta motiv.
    Jag kan känna den isande vinden. Själva valde vi enbart den djupa skogen för att i möjligaste mån slippa vinden. Men vi såg inga djur, vilket vi oftast inte gör numera. Annat var det förr.... Men vi ser massor av spår, så några finns kvar.
    Och precis som du har jag aldrig mobilen med när den behövs om mest
    Kramar
    Eva

    SvaraRadera
  2. Slarvmaja, slarvmaja, slarvmaja! Kan inte nog upprepas. Är ni inte tillräckligt brända av att inte ha mobilen med?
    Från gårdagena blogg: kamel eller lama - nästan sak samma.

    SvaraRadera
  3. Nä man ska stanna hemma under fällen .............

    SvaraRadera
  4. Prästgårdsväninna: Du har säkert gått just på de vägarna ett antal gånger. Det spelar ingen roll hur många gånger man går här, det går alltid att hitta nytt. Och man måste inte gå på vägarna utan kan gärna ta ett kliv in i skogen också. Kanske inte just nu med snö som ligger förädisk men till våren.. Då skulle jag gärna vilja visa dig ställen du kanske inte sett. Och du... Glöm inte mobilen!
    Kram från en annan
    Eva

    SvaraRadera
  5. Storasyster: Jomenvisst borde vi vara det, Men du vet hur det är - jag skulle ju "bara"..
    Beträffande "lamaliv" läste J sig till att det också kunde vara synonymt med ett linne "liv" tillverkat av lamaull. Jag vet fortfarande inte vilket gamla svärmor menade.
    Kram från lillasyster


    Inger: Men.. Ibland tröttnar jag på fällen och vill rasta både lungor och ben. Och det var ju så vacker ute. J föredrog däremot fällen efter det att han hämtat in ved och matat fåglarna och konstaterat att vädret nog inte riktigt passade honom!

    SvaraRadera
  6. Fina bilder. Jag gillar särskilt dina pilar!
    Karin

    SvaraRadera
  7. Kalo: Tack ska du ha! Ja, finns det något mer synonymt med Skåne än pilar. Särskilt vackra mot snö, tycker jag.
    Eva

    SvaraRadera
  8. Det vore trevligt!
    Jag tar med mobilen om du står för kompassen....
    Eva

    SvaraRadera
  9. Prästgårdseva: Vi får först lära oss att använda kompassen - mobilen klarar jag! Eller också använder vi oss av vägar jag känner bra.
    Den andra Evan

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!