fredag 22 januari 2010

Avverkning

Avverkning pågår, som jag berättat tidigare. Granskogen är nästan borta. Just den granskogen. Återstår många andra granskogar runtomkring oss. Jag är en lövträdsfigur*. Hoppas att lövträd planteras där granskog avverkats. Jag studerar och följer hur landskapet förändras.






Skönt att bli förvarnad. Inte bli överraskad av att ett fallande träd. Veta att risken finns. Kunna akta sig.





Promenaden går förbi bokskogen som är ljus, öppen och genomsiktlig.





Här finns djur i mängder. Hjortar i sådat antal att det nästan är besvärande.





Avverkning sker även på viltfronten. En nödvändighet för att hålla mängden djur på en rimlig nivå. Jag har definitivt inga problem med det.





Jag skrämde upp fyra glador och ett stort antal korpar när jag passerade "blodiga stället". Hjorten var säkert passad bakom stengärdet. Näring åt behövande fåglar.





Resten av promenaden var oblodig. Och stilla. Och vacker. Det syns inte på bilden, men solen tittade nästan fram och det blev nästan ljust och kändes nästan lite vårlikt. Men bara nästan...


God middag önskar


Skogseva

* I Bengt Anderbergs underbara och lätt absurda "Niklas och figuren" förekommer både lövträds- och granskogsfigurer.

3 kommentarer:

  1. Den enes bröd den andres död !!
    Vacker gran "alle"´...........

    SvaraRadera
  2. Inger: Så är det ju. Ja detta är en vacker (faktiskt) granskogsbit.
    Trevlig fredagkväll på dig.

    SvaraRadera
  3. Har kört genom böde löv- och barrskgar i dag och hamnade i Växjö. Hann inte ringa innan, det blev ett hastigt beslut. Vi hörs. Kram från storasyster

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!