onsdag 27 januari 2010

Fotolektion


I går fick jag min första fotolektion. Så roligt och så nödvändigt. Jag kände bara till två funktionsknappar på min kamera.




Avtryckaren! Zoomknappen!

Det är bra att kunna lite mer. Kamerahus. Objektiv. Lins. Exponering. Brännvidd.

Jag har fått ett kompendium av min duktiga fotoinstruktör.



Jag ska börja med att lära mig min kamera. Det borde jag ha gjort för länge sedan. Jag skäms...

I skymningen pulsade vi genom snön i skogen upp till dammen. Där blev mina första lektionsbilder till.

Nu ska jag vara flitig och studera. Det är ju bara så svårt att få saker att fastna i hjärnan nuförtiden....


God middag önskar


Skogseva

8 kommentarer:

  1. Du behöver inte skämmas!
    Och dina bilder skäms verkligen inte för sig!
    Och så duktig är jag inte! Jag kan en smula mer än dig och den bjuder jag gärna på.
    Jag ser fram emot fortsättningen och får nog läsa på lite själv också, för att leva upp till dina förväntningar.

    Kramar
    Eva

    SvaraRadera
  2. Kära prästgårdseva: Jo men lite skamfyllt är det allt att vara ägare till en pryl med många funktioner och inte bemöda sig om att lära något utöver det mest elementära.
    Du behöver inte läsa på - jag är redan imponerad över ditt kunnande!

    Kram från (en halvsjuk)
    Eva

    SvaraRadera
  3. Du behöver då inte alls skämmas! Dina bilder är bra. Men det sägs ju att ingenting är så bra att det inte kan bli bättre. Kram från storasyster som har försökt reda ut vilka som är med på det 107 år gamla fotot.

    SvaraRadera
  4. Storasyster: Tack gulle dej. Jag ska bli bättre med hjälp från prästgården, så det så!

    Fotot kan vi ta i morgon igen - jag plockar också fram släktträdet.

    Kram från din lillasyster

    SvaraRadera
  5. Åhhh va roligt! Skulle jag me vilja gå på, fotokurs. Jag är som du, har en jättefin kamera men känner bara till auto-läget och avtryckaren,, hi hi
    kram Kamilla

    SvaraRadera
  6. Kamilla: Du får göra som min instruktör bad mig göra, läsa manualen. Säkert den bästa starten.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  7. Vad roligt att gå en fotokurs! Det skulle jag med behöva. En gång kunde jag saker och ting på en systemkamera...men nu har jag de senaste 20 åren bara haft små kompaktkameror och där finns det ju inga inställningar att tala om. Så jag har glömt bort!
    KÄnner mer och mer att jag skulle vilja ha en systemkamera igen så att jag i alla fall kan byta objektiv. Men känner jag mig själv rätt så skulle jag nog tycka att den vore för stor att släpa med mig. Det är ju det som är nackdelen med sådana.
    Skriv gärna här på bloggen om vad du får lära dig! :) Jag skulle bli sååå glad då! För då skulle jag kunna friska upp mitt minne igen, även om jag nu inte har dessa inställningar på min kamera...

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  8. The Secret Garden:
    Jag är oerhört glad över att få tillgång till en trevlig, pedagogisk och duglig fotoinstruktör!
    Jag har alltså ingen systemkamera utan en Sony DSC-H10. Enligt min duktiga handledare en bra kamera som imponerade på henne med sin stora kapacitet i sitt lilla skal! Lätt och behändig att bära med ut i rabatter och skog och mark.
    Smakprov på vad jag lär mig kommer naturligtvis i bloggen.
    Trevlig kväll önskar jag dig också.
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!