torsdag 14 januari 2010

Motorvägsmarodörer


Någon eller några har dragit en motorväg genom vår trädgård! En oplanerad och otillåten sådan.




En vinterväg som leder till förbjudna matplatser.





Avslöjande fotavtryck!



Mattjuvar! Marodörer! Vilda vandaler!


I längden är det dock svårt att vara vred på vandalerna. Det kan inte vara lätt för små klövar att krafsa sig genom den hårdpackade snön bara för att hitta lite fruset gräs. Å andra sidan - hur bra är det för en klövviltmage att stoppa i sig en hel murgröneberså kryddad med vildvin och klematis?




På grenarna skapar snö, frost, tö, snö, frost, tö märkliga skulpturer.





Vår ständigt återkommande gäst vid jordnötsautomaten. Jag högg fötterna av hackspetten för att ni skulle slippa se de fula jordnötterna. Nu blev hackspetten ful i stället. Fotlös. Stackars spett...

God middag önskar


Skogseva

5 kommentarer:

  1. Som det kan bli...........

    SvaraRadera
  2. Inger: Allt kan alltid bli på annat sätt än man tänkt sig. Sålunda kan en berså sluta som hjortmat...

    SvaraRadera
  3. Nä, det är inte lätt att både vara djurvän och trädgårdsodlare. Det kostar på att ha en "Levande trädgård..". Men om ditt vin och din murgröna växer som våra, lär din berså hämta sig igen.
    Eva

    SvaraRadera
  4. Hos oss kom dem också på besök och bett sönder det ena och det andra, men sedan vi skaffade hund och hägnad in tomten med "osynlig" fårstängsel blev det bra. Rodjuren käkade urr nästan allting som heter blomma och thujor.
    Hararna akalade av fruktträdens stammar.
    Där gick gränsen må jag säga ;O)
    Ha en trevlig helg.
    Petra B.

    SvaraRadera
  5. Prästgårdseva: En sann balansgång... Om det varit för en tre, fyra år sedan hade jag nog blivit vansinnig eftersom vår "snabberså" inte var så snabb som vi trott utan mer åt det trögstartade hållet. Nu när det är väl etablerad har jag en något mer laid-back atttityd och förundras mest över att murgrönan är smaklig för hjortarna. Som människa ska man väl inte tugga i sig för stora mängder har jag förstått.
    Kram från en annan
    Eva


    Petra B: Vi har tre katter men de är tydligen inte lika avskräckande som en hund... Vi har eltråd runt hela tomten för att slippa vildsvinen men det är lätt att hoppa över om man är en smidig hjort. Efter att ha fått skador på nyplanterade träd av hungriga harar lärde vi oss snabbt att sätta gnagskydd på stammarna. Stängsel är bra men man måste nästan vara miljonär om man ska hägna in vår tomt - och det är vi inte!
    Trevlig helg på dig också.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!