torsdag 21 januari 2010

Nära döden

Är ondska svart? Uppflammande vrede? Röd?





Kan man bli så vred att man slår ihjäl någon? Eller så rädd?

Kan man planera att man ska slå ihjäl? Två personer. Slå ihjäl två personer. Först en. Sedan en till. Bank, bank.





Kan vi alla bli sådana som slår ihjäl? Om vi hamnar på livets avigsida...





Två personer slogs ihjäl av någon. Någon som lever på avigsidan. De ihjälslagna var säkert också från avigsidan. Nu är avigsidsmänniskorna ihjälslagna och döda. Gör det något om människor från avigsidan dör?

De slogs ihjäl sex kilometer från vårt hus. Jag vet. Jag mätte sträckan när jag körde från kören i går kväll...


Skogseva

4 kommentarer:

  1. När pengar styr släpper alla hämningar ??

    SvaraRadera
  2. Inger: Så är det nog. Illa i alla fall. Och nära.

    SvaraRadera
  3. Tungt att läsa.
    Svårt att svara men jag tror inte, att allt är svart eller vitt.
    Ingen är enbart god eller enbart ond.
    Tror (vill tro), att det finns något gott i alla.
    Vad som sedan gör, att man utvecklas som man gör, är svårt att sia om.
    Varför och hur man helt kan sakna förmåga till empati.
    Den gyllene regeln.
    Varför de spärrar, som borde vara grundläggande och absoluta saknas.
    Du skall icke dräpa.
    Arv och/eller miljö?
    Man kan kanske förklara men inte försvara.
    Alla har ett eget ansvar.
    Alla har ett val.
    Eller?
    Eller är det så, att man genom att förklara kan försvara människan bakom handlingen?
    Kan man fördöma handlingen men förlåta människan?
    Kan förövaren vara ett offer?
    Men ingen förtjänar att dö på detta vis.

    Kramar
    från en Eva, som vill tro på det godas kraft

    SvaraRadera
  4. Prästgårdseva: Ont, gott, svart, vitt - allt finns säkert inom oss. Föräldrarollen som ju är gigantisk med sitt ansvar för danandet av en vit, god och fungerande människa, brister vi inte i den? Är alla lämpade att forma ett litet människobarn? Varför hugger vi inte ordentligt tag i dem som det börjar gå snett för? Eller gör vi det? Var finns lösningen? Har vi på något sätt gett upp?
    Om alla levde efter den gyllene regeln vore vår värld en annan och bättre sådan...
    Kram från Eva som misströstar

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!