söndag 24 januari 2010

Söndag

Dagen började så ljust och vackert. Sol. Blå himmel. Talgoxen, som länge haft vårkänslor, sjöng som besatt där ute. Konkurrerade med Pergolesis "Stabat Mater" som strömmade ur högtalarna medan vi åt vår söndagsfrukost och läste tidningen. Spotify, iTunes, all världens musik är tillgänglig - det är bara att välja och vraka. "Stabat Mater" till dödsannonserna till exempel! "Traveling Wilburys" till serierna kanske. Om ni som jag läser serierna alltså...




Yngsta dottern ville gå hundpromenad här på åsen som omväxling mot sina vanliga sydslättspromenader. Så gärna, jag är ju en promenerande människa. Käre maken blånekade däremot till att företa ytterligare en expedition. Han hade ju varit ute och tagit in morgontidningen. Det räckte. Det var för mycket bett i vinden för hans del.



Halvvägs! Solen drog gråblå slöjor omkring sig och bleknade mer och mer. Men vacker var det! En ensam hjort gick vid skogskanten. Varför var den ensam?




Den lilla bäcken var alldeles levande, rörlig och glatt porlande - trots alla minusgrader som är och har varit.




Även om jag älskar de blågrå, grå, svarta och bruna färgerna som är förhärskande under vintern börjar jag längta efter något annat.

En antydan till grönt.


God middag önskar


Skogseva

7 kommentarer:

  1. Tack för promenadsällskap och lunch! Nu lagas här feta-citron-timjan-vitlökssmaksatta färsbiffar med tomatsås, ungsbakad blomkål och till den icke GI-dietande delen av familjen potatis...

    SvaraRadera
  2. Visst börjar både kropp och själ att längta efter våren! Det märks ju i alla fall att det är ljusare både morgon och kväll. Här i Växjö har det blåst en snål vind i dag och varit flera minusgrader.
    Är hemma igen i morgon eftermiddag. Kram frånstorasyster

    SvaraRadera
  3. Yngsta: Tack själv! Här ska vi äta den långstekta köttbiten, rotselleripuré och annat som jag inte är informerad om!

    Storasyster: Att det är ljusare konstaterade vi vid fyratiden idag, härligt! Minusgrader här också och snålvind ävenså.
    Så trevligt att få tala med dig igen, men på eftermiddagen spelar jag bridge...
    Kram från lillasyster

    SvaraRadera
  4. Jamen det är faktist januari....hieda människor !

    SvaraRadera
  5. Inger: Men det rycker ju i alla sinnen nu.
    Vill planera, plantera, sätta och så. Så det så!

    SvaraRadera
  6. Vad fina bilder. Blir inspirerad till att ta en promenad själv. Ha en fin fin dag. /Gela

    SvaraRadera
  7. Gela: Det gäller att passa på när man har tid och vädret är fint! Ha en fin kväll öskar
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!