söndag 16 augusti 2009

Vitvara

Nu är det dags för den vita Buddlejan att agera lockbete för sensommarens fjärilar. Jag är mycket förtjust i den, och för övrigt i alla andra vita blommor, de fungerar som lyktor i trädgården. När jag sitter här i växthuset lyser Buddlejans blommor mot den mörka skogen bakom. Busken är kraftig som en välbyggd tyngdlyftare eller kulstötare. Buddlejan står i det som vi kallar "nya" alternativt "röda" rabatten. I rabatten finns två smällspireor "Diabolo" och hela rabatten är bottenplanterad med alunrot. I övrigt växer där rosor "Stanwell Perpetual" och
"Maidens Blush", några vita ölandstokar och en icke klättrande klematis som jag glömt namnet på. En trist sort med smutsblå små blommor. Den ska nog döden dö...



Buddleja davidii "White Profusion" granne med "Robinia
pseudoacacia".



Buddlejan med smällspirean i bakgrunden.


Vädret är varmt, blåsigt, soligt, molnigt, åskmolnigt.



Gula kattögon följde mitt rensningsarbete i rabatten.


God midddag önskar


Skogseva

2 kommentarer:

  1. Kommande vinter ska jag pröva dricka glögg ur min pokal. Tänk att jag aldrig kommit på det! Kram från storasyster som snart reser från Småland och hem till Västergötland.

    SvaraRadera
  2. Har själv förärats med denna ljuvliga Buddleja, med dess ännumer ljuvliga dragningskraft på en av de få vingbeklädda flygdjur jag gillar, fjärilar !! Samlade döda sådana som liten, Björn lärde ut namn...

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!