tisdag 4 augusti 2009

Öland - Del 2

Norr om Byxelkrok (tonvikt på "krok", för så säger ölänningarna själv) ligger Neptuni åkrar, döpta av Linné, naturligtvis, som passerade här under sin öländska resa 1741. Det är en karg, vindpinad miljö så det är bara torktåliga växter som klarar sig här. På sommaren blommar mängder av blåeld. Jag tycker personligen att det är en av Ölands vackraste platser.



Blå Jungfrun i bakgrunden - i förgrunden
ett vackert litet gräs med dekorativa svansar.
Det hade varit roligt att veta namnet...
(Nej, det är inte havet som lutar, det är fotografen
som klantat.)




Vackert så det förslår - hällarna går en bit ut i havet.
Eller om det är havet som går en bit upp på hällarna...




Att ljuset var särdeles vackert just den stund vi var där
gjorde inte det hela sämre...




Jag måste dela med mig av ljuvligheterna som
höll på att mogna vid en vägg på "Solberga gård".
Jag var ganska feberdimmig redan då, men trots
dimman kunde jag inte undgå att se och att
fotografera. Den spaljerade persikan täckte en
hel vägg och fullkomligt dignade av nästan mogen
frukt. Lycka kan vara att äga en egen persikostock.

Nu återgår jag till horisontalläget.

God middag önskar


Skogseva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!