onsdag 26 augusti 2009

Byxor, pannkaka, femtunga och lite mullvad

I går kväll tränade jag för första gången på en hel månad. Det kändes. Tog emot om man så säger. Fick minska några kilon på vikterna för att över huvud taget kunna lyfta, pressa, trycka, böja. Svetten rann i floder, näsan droppad och, ja - låt oss lämna ämnet...



Jag fick ge mig till slut och köpa ett par riktiga
träningsbyxor. Det blev alldeles för varmt att
träna i min mysbyxor med flanellinsida! Nya
"riktiga" byxan är av märket "Röhnisch" och
en v-tröja av samma märke står högst upp på
önskelistan just nu.
http://se.rohnisch.com/

Efter ett sådant pass kan man faktiskt äta skogshuggarmat utan att drabbas av alltför dåligt samvete. Så det gjorde vi. Fläskpannkaka är ju annars något man bara kan äta om man har avverkat en mindre skog, grävt ett dike i stenig mark eller något annat energikrävande. Eller, möjligtvis, om man är pojke i tillväxtåren. Ett halvstort pojkbarnbarn åt vid ett tillfälle upp fläskpannkaka mostvarande innehållet i drygt en halv braspanna och det påverkade inte synbart hans trådsmala kropp...


(Två sådana bitar var blev det.)
Min fläskpannkaka var denna gången gjord på 1 paket
bacon, 5 ägg (det ska vara många ägg, annars blir det
mjölpannkaka), 1,5 dl vetemjöl och 3,5 dl mjölk, lite salt

och en gnutta socker. Ett mellanting mellan ägga- och
pannkaka alltså. Om man gräver ytterligare ett dike
kan man stoppa ner några ostskivor innan man gräddar
i ugnen. Risken är dock stor att samvetet mår hemskt
dåligt efter den kaloribomben!

Den vansinnigt goda och fläskiga pannkakan avåts naturligtvis i växthuset, som fortfarande är tämligen fräscht och blommigt. Oleandern når snart taket, den nedklippta (äppel?)pelargonen är uppe i brösthöjd igen och femtungan fortsätter att överraska med sin friskhet och sitt överdåd av blommor. Det är redan bestämt att nästa års blomlådeblomma ska bli just femtunga. Vi har, låt se, en, två, tre....tio lådor...gånger två blommor i varje låda = hmm, jag får börja spara nu!


Min nya favorit femtunga. Nog för att jag kände till dess
existens, men jag hade ingen aning om att den var så
odlingsvärd. Den lär gå att övervintra också om man kan
erbjuda ett ljust utrymme som håller 5-10 grader. Svala
och ljusa utrymmen är emellertid inte så lätta att skaka
fram. Vi har en sval källare med extra lysrör för rosmarin,
pelargoner, sticklingar och annat - vi får väl testa.

Ytterligare en påminnelse om mullvadars, vistande inom makens och mina domäner, dödlighet skall nu tillkännagivas er. Klockan 09.00 drogs liket av en, sedan obekant tidsrymd, död mullvad fram från underjorden, sittande i en fälla av märket Swiss Flex. Döden torde ha varit omedelbar. Liket lades tillbaka i gången och graven stängdes. Frid över mullvadens minne...


Om ni har små barn i er omgivning, eller om ni känner
er som ett litet barn och inte har något emot bajshumor,
är detta en förträfflig bok. Handlar som synes om en
förorättad och illa behandlad mullvad. En mullvad som
för övrigt inte har den minsta likhet utseendemässigt
med de mullvadar jag så obarmhärtigt mördar.


God eftermiddag önskar


Skogseva

7 kommentarer:

  1. haha...mullvadar... det låter exotiskt! Har aldrig stött på nån! Men jag kan rekomendera att flytta till Norrland, garanterat mullvads-fritt. Femtungan passar till allt... jag ska lägga upp en bild på min favvo-komposition strax - om jag hittar bilden. Ska vi bilda klubb :)

    SvaraRadera
  2. Ingela: Ni har säkert andra odjur - myggor till exempel, det är vi ganska så befriade från. Men vi har som sagt mullvad och dessutom grävling, sork, vildsvin, rådjur och hjort!

    En femtungeklubb, kanske det...

    SvaraRadera
  3. Påminn mig om femtungan nästa vår - det kanske vore något för mina verandalådor. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  4. Storasyster: Vi kan kanske köpa ett större parti tillsammans. Jag behöver tjugo, hur många behöver du?
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  5. haha, du skriver på ett så bra sätt! =)
    Vilken fin blå färg det var på 5-tungorna. har du odlat dem själv eller köpt? :)

    kraam!

    SvaraRadera
  6. Blir dom lika stora som din - fyra eller kanske fem. Kram

    SvaraRadera
  7. Stefan: Jovisst är de fina. Jag vet inte om det är lönt att försöka odla femtunga själv så jag har köpt färdigt. Bekvämt!

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!