söndag 23 augusti 2009

"Mat i kvadrat"

Vi har varit på Fredriksdal i Helsingborg i dag. En stor matfestival där tio av Skånes bästa kockar under våren och sommaren har odlat grönsaker, kryddväxter och bär i köksträdgården. Kända kockar (mer eller mindre) som komponerat, och i dag lagade till, en komplett rätt av det de kunde skörda i sina grönsaksland.



Vid herrgården står stora krukor med Agapanthus.
Tacksamma att fotografera och vackra att se på.
Vill nog ha några nästa sommar.




Full aktivitet i matstånden för att utfodra alla
som köpt matbiljetter och ville provsmaka.
Köerna ringlade långa och svenskt välorganiserade.



Denna välkända man pratade olivolja och Slow
food och gjorde reklam för sin nya bok.




Är jag elak om jag säger att all thaimat smakar likadant.
Det är gott och starkt men inte så spännande. Denna lilla
smakportion serverades i ändamålsenlig båt.



En kock som ser ut som en kock ska se ut - stor
och kraftig. En man som många gånger har avsmakat
det han lagar till - och förmodligen funnit det varande
gott!



Ett tillbehör i form av spelt. Serverades till en bit välkokt
svinlägg (om jag minns rätt).



Och till sist... När vi körde i morse gick denna flock, bestående
av tolv storkar, och letade föda i de fåror bonden just plöjt upp.
En härlig och ännu inte så vanlig syn! Bilden är inte perfekt,
avståndet var ganska stort.


God kväll önskar


Skogseva

6 kommentarer:

  1. Nej, Thaimat har samma smak på allt,urk...

    "Solens mat mannen" var väl trevlig att lyssna på !? Har trevliga TV program iallafall...

    SvaraRadera
  2. Kocken ser ut som om han äter upp all mat själv.........
    Ha det

    SvaraRadera
  3. Just när jag läste här hörde jag solensmatmannen prata på TV. Han är trevlig. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  4. Har precis lagat och ätit en god thaimiddag - kokosmjölk, fisksås, chilifrukt, grön currypasta, limeblad, kyckling och blandade grönsaker... Mycket gott! Nej allt smakar inte samma i thaiköket, men kinesköket gör! (i alla fall det som serveras i Sverige)
    Verkar varit en trevlig dag, avundas er särskilt storkmötet!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Inger: Ja, han var/är trevlig och lättsam att lyssna på. Vissa människor är pratnaturbegåvningar.

    Eva: Jag tror också att han kanske provsmakar lite för mycket och lite för ofta. Men ändå - han ser väl ut som sinnebilden av en kock.

    Storasyster: Trevlig och väldigt kortväxt!

    Yngsta: Jag tror att det finns väldigt mycket olika kinesisk mat. Kina har ju mängder med områden med allt från milt till starkt kryddad mat. Äter man kinesisk mat i sverige är det säkert bara en sort som bjuds..

    Kram på er alla.

    SvaraRadera
  6. Diner: Seats intended for Fourteen inches. Besides to hand as a way
    to renovate both only have the cash first. Additionally, these start living of it's own may want to spend money on a type of one-cup advanced significantly, as a substitute to men and women hulking older low plant containers, make use of virtually any somewhat larger capacity of ability. Right away distribute yield equals if you want to $500,Thousand per annum. If you are looking dehumidifiers take good water in a certain place.

    My web-site; difference between conventional oven cooking and convection oven cooking

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!