lördag 8 augusti 2009

Halvfartsdagar

Dagarna försvinner i värme, halvdvala, vila. Hjärnan vill inte riktigt vakna. Allt i mig går på halvfart. Allt i naturen har också stillnat - vilar och avvaktar, väntar. Och vinden far uttorkande varm genom träddkronor, buskar och blommor. Jag agerar generös Triton och låter vattnet flöda över törstande buskar.



Myntan far illa i sin kruka som egentligen är
alldeles för liten. Den tåliga växten kommer
snällt tillbaka om den klipps ner. Nu blommar
den vackert upptill - och är bedrövlig nertill.



Korallkornellen måste vara den tåligaste buske
som finns. Den bara växer och växer. Sprider sig
gärna med avläggare som den fixar till själv. Bara
att gräva upp och sätta någon annanstans. Blommar
flitigt med sina vackra vita flockblommor som sedan
blir bär som fåglarna älskar. En trogen arbetshäst
bland våra växter!



Den vita höstanemonen har slagit ut med sin första
blomma. Står mitt i blickfånget vid kökstrappan.
Blir överöst med komplimanger för sin skönhet.



Stackars små vindruvor... Milimeterstor kart, efterblivna
små fruktämnen. Oduglig moderplanta som inte kan
producera växtkraftig avkomma. Makens pysslande ter
sig nästan patetiskt. Vård och ans förslår inte. Halshugg!



God eftermiddag önskar


Skogseva

1 kommentar:

  1. Väntan, tålamod, den kommer säkert nästa säsong. Ge inte upp, käre svåger.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!