lördag 1 augusti 2009

En glimt av Öland

Öland idag är inte som Öland igår, det vill säga för drygt tjugo år sedan. Allting på Öland har multiplicerats med tjugo eller mer. Vindkraftverk fanns inte ett enda för tjugo år sedan. Om jag minns rätt. Nu var de legio. Det gör inget. Besökare på Eketorps borg en vanlig semesterdag för tjugo år sedan, kanske hundra - nu räckte det nog inte med tusen. Förra gången jag klättrade upp i Långe Jan, tjugo år sedan, var jag ensam med käre maken, nu var vi femtio personer där. Maken och jag njöt den gången helt allena av stillheten och skönheten vid Neptuni åkrar, nu fick vi dela upplevelsen med ett trettiotal andra. Öland för tjugo år sedan - var blev du av?

En av de absolut vackraste platserna med de vackraste ruinerna är Gråborg och S:t Knuts Kapell, NO om Färjestaden. En storslagen plats att kontemplera vid.



S:t Knuts kapell som det ser ut när man närmar sig
från Borgs by..




.."en face"..



...och när man passerat.



Ett vackert medeltida valv, som var underbart
svalt i värmen, utgör ingången till Gråborg.



Såpnejlikor blommade i mängd både utanför
och inne på borgområdet.



Borgen i sig är svår att fånga på bild, för en amatör
i alla fall. Den är mäktig med sina 210x160 meter.
Murens höjd varierar mellan 4 och 7 meter.
Allt har den vackra milda färgen av grå ölandssten,
den i mitt tycke vackraste natursten som finns.




Och i en låda, misstänkt lik en bikupa, fanns honung till
försäljning. Vi försåg oss såklart - mörk honung är inte
lätt att få tag på!


God middag önskar


Skogseva
(som återvänder till sin vilstol för att fortsätta med kurerandet.)

1 kommentar:

  1. Ja, tiderna förändras!
    Ska den långa pepparfrukten vara grön eller ska den sitta kvar och bli annan färg?
    Kram från storasyster

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!