tisdag 25 augusti 2009

Husets själ - del 2

Man kan kanske säga att den själ huset har består av en utedel och en innedel. Det är inte säkert att utedel och innedel är lika behagliga, trevliga eller vackra, men det beror nog mest på handhavaren. En del handhavare gillar att serva innedelen, andra utedelen och så har vi ju undantagen såklart; Praktexemplaren till personer som är lika effektiva förvaltare av både ute- och innedel. Huset utanför Kalmar har en lika behaglig och skön utedel som innedel. Här finns stora, varierande och välfyllda rabatter, två växthus, odlingslådor och potatisland. Mellan gamla uthuset och det nya gästhuset ligger en japanskinspirerad trädgård där ett silverpäronträd speglar sig i lilla dammen. Stora stenar bildar bakgrund och värmemagasin åt de många krukorna.




En daglilja i en kruka i "japanska trädgården". Snyggt
med stora stenar som bakgrund.

I köksträdgården växte min favoritpotatissort "Maris Bard". Prova om ni är "potatismänniska", den brukar gå att få tag på på Möllevångstorget i Malmö. I odlingslådorna växte praktexemplar av morötter - inte lika många när jag åkte som när jag kom...



Kryddträdgården är anlagd i ett klassiskt rutsystem -
tvärgången anas bara i bilden - och längst bort till
vänster den lika klassiska syrenbersån.

I det stora växthuset hänger hundratals vindruvsklasar
ner från taket. Synd att sorten är sisådär i smaken...



Utanför köksfönstren finns en stor perennrabatt med
rosor, nävor, funkior och så vidjehortensior med de
största blommor jag någonsin sett
. Som barnhuvud!



Överallt står krukor. Här vid gamla uthusväggen en kruka
med mörkt vinröd pelargon och gråluden helichrysum.


I en stor nyanlagd rabatt står en liten ljuvlig
nunneört..



..digitalis i olika rosa nyanser (jag hade många plantor med
mig hem)...



..och luftigt skir violruta. Måste ha...


God middag önskar


Skogseva

5 kommentarer:

  1. Skaffa en större trädgård! Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Så priviligerade vi är som kan ha så vackert runt oss..............

    SvaraRadera
  3. Ni måste vara sådana där "praktexemplar" som vårdar både ute och inne.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Storasyster: Icke en kvadratmeter till! Jag vill däremot ta bort ännu mer gräsmatta för att kunna plantera fler buskar och fler blommor!

    Inger: Jag håller med dig. Jag tänker alltid på torftiga stadsmiljöer, sådana som vi egentligen, gudskelov, inte har i Sverige, där barn växer upp med asfaltytor som lekunderlag och det enda gröna de ser är ogräset som växer invid husen..

    Eva: Då har du inte sett hur här ser ut i dag... Katterna har dragit in en massa skräp och ute behöver jag ansa. Men orken tröt...

    Kram alla tre

    SvaraRadera
  5. Härligt! En bloggar till som reflekterar... härligt att få insikter från en bra text samtidigt en utsikt på vackar bilder från din trädgård! I LIKE IT!

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!