onsdag 19 augusti 2009

Grönfingrad

Det finns olika nyanser av grönt. Allt, allt, från blekgrönt till djupaste mossigt gröna ton. Och det finns människor med olika gröna nyanser på sina trädgårdsfingrar. Ljust gröna nybörjarfingrar, mellangröna vardagsträdgårdshandhavarfingrar, klargröna naturbegåvningsträdgårdsfingrar och mörkgröna trädgårdsproffsfingrar. Och så naturligtvis alla schatteringar där emellan. Jag placerar mig själv någonstans mellan vardags- och naturbegåvningsfingrarna. Fast ganska nära vardags- om jag tänker efter.



En gön- och grenfingrad man (stulen, det ser ni väl).

Jag har en svärdotter som har naturbegåvade gröna fingrar. Och ett lika grönt huvud (det är ju där trädgårdsarbetarens första frön planteras). Här växer allt som hamnar i jorden. Små frön blir stora och kraftiga plantor som blommar med överdådsblommor i praktfärger. Rosorna väller över plank och tripoder, hembyggda stöd och rostiga armeringsjärn. Morötterna har aldrig hört talas om morotsflugor, potatisarna bryr sig inte om att de egentligen har det lite för mörkt, allt kommer snällt överallt. Det gröna väller - ett bra ord - väller. Grusgångarna slingrar sig runt hus och rabatter. Hoppsan! Det väller i grusgångarna också... Jag går ut och befriar dem!

(Bilder kommer senare.)


God dag önskar

Skogseva

6 kommentarer:

  1. Bättre det än klåfingrad.....LOL

    SvaraRadera
  2. Nåja! Jag tycker nog att det hela andas falsk blygsamhet. Vill nog klassificera dig såsom havande något mellan naturbegåvningsträdgårdsfingrar och trädgårdsproffsfingrar. Din gröna styrka spänner över allt från trädgårdsestetik till sorgfälligt ogräsplockande, och resultatet blir bara SÅÅ njutbart!

    SvaraRadera
  3. johnny: Tack käre make. Om jag tvivlar på mig själv vet jag var jag ska vända mig för att bli upplyft!
    Hustrun

    SvaraRadera
  4. Tack för de kära orden!
    Hmm! Det skall väl vara "...vet jag vart..." eller ännu hellre "...vet jag till vem...".
    Språkgnet - ja, just det!

    SvaraRadera
  5. Det är inte bara det du skriver Eva som är kul.............Det är att du och Johnny kommunicerar via din blogg.
    Jag kan se det framför mig hur ni sitter på vars en sida om bordet och skriver.........
    Riktigt roligt.
    Ha det bra med era gröna fingrar.
    Kramar i massor
    Eva

    SvaraRadera
  6. Eva: Pilutta dig, jag var inte alls hemma! Jag var långt, långt borta i Småland...

    Kram

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!