söndag 9 augusti 2009

Vit som en snö...

..är rosen "Iceberg" Jag kan inte tänka mig att det finns en ros som är vitare än denna. Den drar inte i creme, inte i rosa, inte gult - den är absolut rent vit. Och den doftar underbart. Och, jag vågar nästan inte säga det - den är FRISK! Hos oss! Inte en fläck på ett blad. Inga gulnande kanter. Inga märkliga svarta prickar. Ingen rost. FRISK! Och bara för att jag så hädiskt har hoverat mig å rosens vägnar kommer den naturligtvis i detta nu att drabbas av allt upptänkligt elände och falla vissen och död till marken. Man skall icke förhäva sig, en regel mot vilken jag alltså nu har brutit...



"Iceberg" är planterad en bit bort i "vildmarken" och kan ses
från köksfönstret i ett gatt mellan buskarna. Något som jag
icke är människa till att fånga på bild, det blir bara "blurr".
Min kamera behöver nog gå en fotokurs.



Kanske är det just för att den står för sig själv som den blivit
så bra. Ingen konkurrens, inga rosor runtomkring som kan
sprida sina smittor. Den är bara alldeles friskt grön och friskt
vit. Det som ger rosen en gul ton är ståndarna, ett fullkomligt
förtjusande hjärta mitt i det vita.



En formfulländad knopp.



Jag kan inte beskriva doften men Flora Linnea kan:
"Söt doft av hallon och citron." Det är bara att sätta
igång sina doftfantasier.



Som sagt; "Iceberg" är på den nya plats hon fått helt frisk
och fri från små otäcka skadedjur. Stora skadedjur har jag
inte kunnat skydda henne från, trots illaluktande små "kuddar".
Jag vet inte om det är rådjur eller hjort som knaprat i sig en
massa knoppar. Fy på dig djur!


God dag önskar


Skogseva

5 kommentarer:

  1. Då är det ju flera än du som njutit av rosen. Gläd dig åt det! Storasyster

    SvaraRadera
  2. Storasyster: Jag tycker ju att man kan nöja sig med att njuta med ögongen...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Men vilken otroligt vacker ros! Vet du vilken härdighet det är på den? Har zon 5 här där jag bor så jag kan tyvärr inte ha allt :/

    Men rosen var otroligt vacker :) Mycket fina bilder! :)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Stefan
    Så trevligt med din kommentar i min blogg - tackar så mycket! Jo, Iceberg är en förträfflig ros som ros"gurun" Lars-Åke Gustavsson höjer till skyarna som varande den bästa vita rosen över huvud taget. Hos mig har den blivit väldigt vacker i alla fall - och så doftar den ju...
    Den ska klara sig i zon 4 så det är kanske lite för kärvt där du bor. Men man kan alltid försöka - med ett skyddat läge och ordentlig vintertäckning kan det lyckas.
    Välkommen tillbaka om du har lust
    Hälsningar
    Skogseva

    SvaraRadera
  5. Sv: Ah men då ska den funka :D Har salix och massa annat på zon 3 i min trädgård som lever så då ska jag nog kunna få Iceberg att överleva också :)

    Tack för informationen!

    Kram/Stefan!

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!