lördag 15 augusti 2009

Kultur och kaffe

Lördagmorgonen var sannerligen regngrå, lite trist och småkall. Något måste göras. Liten utflykt till Lund för nödvändiga inköp kombinerat med något kulturellt. Tillsnyggning. Avfärd! Regnet rann så trist nerför bilrutan...



De mesta man kan behöva för livets nödtorft finns på Nova. Ett perfekt ställe med allt under ett tak, böcker, kläder, husgeråd, pojkstället Kjell & Co, många mat- och fikaställen. Espresso House är pålitligt när det gäller gott kaffe.



Snabbt, snabbt arbetar man på Espresso House. Det vill till
när köerna är långa av fikasugna vuxna och barn.

Kulturen i Lund har en Signe Persson-Melin-utställning som vi länge velat se. Perfekt för en regnig dag.



Gallerverken i skålarna/krukorna/pytsarna/kärlen.
Vackra och säkert olösliga om de överhuvud taget går
att köpa.



Serien i Boda Nova. En vit pokal bor hos oss. Flera har
funnits men förolyckats. En vinter var jag galen i glögg
och vad passade bättre att dricka den ur än just denna
pokal. Yngsta dottern brukade få hon också, men med
spriten bortkokt. Alltid! Utom en gång då jag glömde det!
Pokalen rymmer ganska mycket. "Mamma, jag är snurrig"
sa yngsta efter ett tag. Oj och hoppsan... Efter det glömde
vi aldrig mer att koka bort spriten. Och efter den vintern
tycker jag inte om glögg.



Tekannor, vackra som skulpturer.



Det som möjligtvis är lösligt är en normalstor terracottakruka (till vänster och höger) men se de var slut så priset vet jag alltså inte.



Fantasifull utsmyckning i en av salarna på Kulturen.



Och när vi kom hem grävde jag upp den här foten...



..som hörde till mullvaden som fastnat i fällan. Hurra!


En regnig dag som alltså blev givande på alla sätt och vis!


God middag önskar


Skogseva

5 kommentarer:

  1. Du har så rälia djur i din trädgård....
    Här blev det en vända till Väla,solen sken när vi kom hem så det blev nytt golv på terassen !

    SvaraRadera
  2. Inger: Dom är bara i trädgården när de är döda, annars är dom under trädgården..
    Skicka bild när golvet är klart!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad perfekt med lite kulturen i Lund under en regning dag :)
    Äcklig mullvaden :O urs! Den kunde du inte ha gillat? :P

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Stefan: Jag inte bara ogillar mullvadar, jag avskyr dem. Sork och mullvad måste vara de värsta försörarna i trädgårdssammanhang. Och mördarsniglar förstås - men de har inte hittat hittat tack och lov!

    Roligt att du tittar in...

    SvaraRadera
  5. Jag bara säger
    Öööeeee vad äcklig.........
    Annars ser och förstår jag att du är på bättringsvägen.
    Gläder mig.
    Må så gott
    Kram
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!