onsdag 12 augusti 2009

Onsdagspadda

Någonstans i någon lag eller förordning står det att om man har gillrat en fälla ska den tittas till dagligen - påstår maken i alla fall. Det låter rimligt, eventuell fångst ska inte behöva plågas om fällan inte fungerat som det var tänkt, så varje morgon tittar jag till min mullvadsfälla som är nedgrävd vid lavendelrabatten vid växthuset. I förrgår evakuerades ju en padda från gropen. Maken bar den försiktigt ända ner till bäcken där den faktiskt är mycket tryggare än i en grop med en gillrad mördarmaskin bredvid sig.

I dag satt det en ny padda i gropen!

Det kan knappast vara måndagspaddan som travat tillbaka hela vägen. Eller är vår grop så hemtrevlig att den är värd en så lång promenad. Njae, det troligaste är nog att det är släkting till måndagspaddan som tog tillfället i akt och flyttade in när gropen blev ledig.



Onsdagspaddan ser sur ut. Hinken som stod som ett
skyddande tak över gropen är borta och människan har
släppt in ljus och rotat runt i gropen. Plockat bort metallsaken
och förstört inredningen. Dumma människa!


Onsdagspaddan föstes åt sidan medan jag försiktigt plockade ut fällan, som faktiskt inte hade löst ut. Tur för paddan som bars iväg och placerades på behörigt avstånd från den lockande gropen. Fällan är gillrad igen - undrar vad som finns i gropen i morgon...



Jag vet inte hur många gånger jag har försökt få till en bild
på den vita rosen från lite håll. Det går inte, jag kan inte
fokusera på bara rosen. Jag skyller på kameran! Här kan
man i alla fall få en aning om hur den är placerad i trädgården.
Förgrunds"blurret" som växer över en stubbe är en klematis
fargesii "Summer snow".



God middag önskar


Skogseva

1 kommentar:

  1. Det var säkert förste paddans fru - se till så att hon kan hitta makens nya boplats. Kram från storasyster

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!