söndag 15 november 2009

Vildsvinsfällan

Nästa helg ska vi äta vidsvinsstek. Barnbarnen och jag har sett till att vi får gratis söndagmiddag. Vi har gillrat en vidsvinsfälla i skogen.



Snartsjuåringen tyckte att en fångstsäker fälla skulle bestå av många pinnar. Han hade väldigt klart för sig hur de skulle sitta i förhållande till varandra. Jag är rädd för att jag aldrig riktigt förstod det tekniskt invecklade fångstsystemet.



Grundtanken var i alla fall att vildsvinet skulle lockas av moroten, en av pinnarna skulle falla ner och skrämma grisen som i panik skulle ta ett skutt framåt och ohjälpligt trassla in sig i mormors bruna ullgarn!



Den som inte tror att grisen går i vår fälla skulle jag vilja tala ett allvarsord med. Till er som är klena i tron: Litar ni inte på kvaliten i den nya svenska ullen? Och den skånska, ekologiskt odlade vintermorotens lockande naturliga färg och saftighet, tvivlar ni på att den skulle tilltala ett vildsvin? Jag tror i alla fall att den går i fällan! Det finns emellertid en liten risk att vildsvinet försvinner till skogs totalt inlindad i ett virrvarr av bruna ulltrådar. En med brun vinterkofta försedd gris!

God middag önskar

Skogseva

5 kommentarer:

  1. Om det blir ett vildsvin i den fällan är jag benägen att komma och äta middag med er!Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Hej mormor! Har det kommit något i fällan? I skogen? Eller om grisarna är smarta och inte går i fällan, kan du hänga en ny morot då? vil du järna seja til mej när de har komit något i felan? kram max

    SvaraRadera
  3. Storasyster: Du är härmed inbjuden till en sådan eventuell middag!
    Kram från lillasyster

    Max: Hej lille gubben! Där var ingen gris i fällan när vi kom hem men i morgon när jag har vaknat ska jag gå ut och kolla igen. Om moroten är uppäten så hänger jag upp en ny och jag lovar att jag ska ringa till dig så fort vi får något i vår fälla. Du får komma och hjälpa mig steka grisen om vi fångar den. Kram mitt lilla hjärta!

    SvaraRadera
  4. Saliga äro de troende,
    ty om tro kan förflytta berg,
    så kan barnatro helt säkert fånga vildsvin i egna underbara fällor.
    Jag håller tummarna för er

    SvaraRadera
  5. Prästgårdseva: Tro i olika former är bra att ha, men i just detta specifika fall vet jag inte om tron räcker. Jag får ställa min lit till den förhoppningsvis oemotståndliga moroten. Tack för tumhållningen - som tack för hjälpen kör jag över med en skiva gris när den är slaktad!

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!