fredag 13 november 2009

Morotssoppa

I förrgår åt vi en soppa som jag gärna vill dela med mig av. Det vill säga soppan är slut men receptet vidarebefordrar jag gärna. Det kommer från Fröken Dills matblogg och min variant blev bara lätt modifierad.

http://frkdill.blogspot.com/2009/10/varmande-solgul-soppa-med-sting-och.html

Morotssoppa med sting
2-3 morötter (Jag tog 4 vintermorötter)
1 stor potatis (Jag tog 3 medelstora)
1 liten palsternacka (Fanns inte i kylen, jag tog en liten bit rotselleri)
1 tumsstor bit färsk ingefära
1 stor gul lök (eller 2 mindre)
Grönsaksbuljong (Jag tog hönsbuljong)
Pressad saft från 1 apelsin
1 röd chilifrukt
Skala morot, potatis, palsternacka, lök och ingefära. Skär i ganska stora bitar. Lägg i ugnsfast form. Sprinkla över lite olivolja och rosta i 225 graders ugn ca 30 min. Lägg grönsakerna i en kastrull. Slå på vatten så att det täcker. (Jag vill ha tjock soppa så jag lät inte vattnet täcka.) Lägg i buljongpulver/tärningar. Koka tills grönsakerna är mjuka. Mixa med stavmixer. Tillsätt pressad apelsin, riven vitlök och finhackad chili. Späd med vatten till önskad konsistens. (Det gjorde jag inte men det är en smaksak.) Koka ytterligar några minuter och smaka av med salt, peppar, ev mer chili, apelsin eller buljongkoncentrat. Servera med matyoghurt, swet chilisås och färsk koriander. (Jag tog basilika eftersom vi inte gillar koriander.)

Det blir väldigt gott att göra soppa på rostade rotfrukter, alla smaker intensifieras och sötman i morötterna blir intensivare. Den sötman balanserades här väldigt väl av apelsinsaften. Tack för det receptet Fröken Dill!




Som ni ser tycker vi om tjocka soppor. Jag gillar när det jag
fångar upp på skeden stannar kvar där och inte splattar ner
i soppskålen/fatet igen för att sedan stänka upp på dyra
kashmirtröjan.
Och, nej - haklapp är inget alternativ!




I går var det ju ett ögonblicks sol och då blev det helt plötsligt
morotssoppsfärgat utanför storarumsfönstret. Klätterrosen
"Lykkefund" har vuxit ordentligt i sommar och eftersom vi
inte har hjälpt den något vidare med uppbindning, så kastar
den sig lite hit och lite dit och en del grenar spänner stora
bågar i luften på jakt efter något att luta sig mot. En gren växer
förbi fönstret och tänker tydligen ingå partnerskap med
rådhusvinet på andra sidan.


God fredagkväll önskar


Skogseva

5 kommentarer:

  1. mmm vad gott det lät! Det ska nog provas. Men skulle kunna tänka mig att byta ut potatisen mot kålrot!
    ha en trevlig helg
    kram Kamilla

    SvaraRadera
  2. Den prövar vi någon gång! Har maken vant sig vid soppor? Jag undrar om jag tycker om koriander. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  3. Kamilla: Rotmossoppa! Njae, jag vet inte det. Gillar du inte potatis?
    Kram och trevlig helg

    Storasyster: Han är lika motsträvig varenda gång jag talar om att det står soppa på menyn men säger llikafullt varje gång: "det här var ju riktigt gott"..
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  4. Visst är den GOD. Klart bjudbar trots de enkla ingredienserna!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  5. Jajaja! Jag erkänner mig nedbrottad. Visst är soppan god, och med några triangulärt halverade toast-skivor med ost som får smälta och får lite´ skorpa i het ugn är det riktigt gott!

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!