måndag 16 november 2009

En av alla dessa måndagar

Ännu så länge ingen fångst i småpojkarnas och min fälla. Det kan vara så att grisarna ännu inte känt lukten av den goda moroten - vi avvaktar några dagar...

Djurlivet hos oss är ju annars ymnigt - även inomhus visade det sig vid en inspektion av de två ormbunkar som bor i en fönsterkarm i köket. Klibbig fönsterkarm bådar aldrig gott...



Sköldlöss hör till den sorts löss jag helst ser håller sig borta från mina krukväxter. Svårbekämpade eländen som på ett fegt sätt gömmer sig och som måste attackeras med sådana gifter som inte finns i Skogsevas förråd. Jodå, man kan hålla på med sprit och man kan plocka för hand om man har en alldeles särskilt rar liten växt som man önskar rädda, men en ormbunke?



Dels har den trassliga blad som det inte är så lätt att plocka lössen från, dels vill jag verkligen inte riskera att någon kvarglömd lus får för sig att emigrera till någon annan av mina krukväxter. Ormbunken åkte ut i kylan! Den får stå på trappan tills antingen den eller lössen dör.



Det är lite inne att visa "fulheter" i trädgården. Hos oss är det inga problem, vart jag mig i trädgården vänder ser jag dessa fulheter. Skräpiga löv som det inte är någon idé att göra något åt, fula gropar med plintar i, okrattad uppfart, utkrattade mullvads- och sorkhögar. Gräsmattan är icke längre grön. De underjordiska är flitiga.


Mycket till skönhet finns som sagt inte - möjligtvis "lilla bok"med sin intensivt rödbrun färg,



..och faktiskt har New Dawn fortfarande några vackra blommor.

Mer kan man kanske inte vänta sig i månaden november...


God midddag önskar


Skogseva

2 kommentarer:

  1. Det måste vara något fel på moroten...

    SvaraRadera
  2. Yngsta: Jag kanske skulle byta ut den mot en palsternacka?

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!